VW er gået Amarok

Den bjørnestærke pickup, Amarok, kan nu fås med seks-cylindret diesel på op til 224 hk og et moment på hele 550 Nm

5
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Faceliftet omfatter ud over en ny og mere stilren front blandt andet nyt instrumentbord og nye ergonomiske sæder.

MÜNCHEN:Der er langt mellem motorer med seks cylindre i en tid, hvor bilfabrikkerne er ramt af den sygdom, der hedder downsizing. Heldigvis er det dog som om, at der er lidt bedring på vej. Senest har Audi lanceret en heftigt opdateret V6’er til bl.a. S4 og nu kommer VW med en ny diesel V6’er.

Første bil, der får glæde af maskinen er den faceliftede VW Amarok, der fremover kun fås med V6-diesel i tre styrker.

Når modellen rammer pickup-markedet til efteråret, er det et uhyre stærkt felt, den skal konkurrere mod og den eneste med seks-cylindret diesel, der yder henholdsvis 163 hk, 204 hk og 224 hk.

Let opdatering

I det indvendige har Amarok fået små forbedringer i form af ny skærm og flere multimedie-muligheder, og her er ikke meget pickup-stemning, nærmere en snert af luksus i de topudstyrede modeller, som VW lader os prøve. Dæktryksovervågning er fremover standard på alle modeller.

Vi kører kraftigste Amarok med 224 hk og 550 Nm, og det er slående så lidt diesellyd, der er i den nye motor.

Kun hvis du lægger pedalen helt ned i det bløde gulvtæppe, trænger der lidt lyd ind i kabinen, men under alle andre påvirkninger er det ikke til at tro, at det er en diesel. Ved alle former for normal afslappet kørsel snurrer motoren mellem 1200 og 2000 o/m, og affjedringskomforten er blød.

Den lange udveksling på de øverste gear i den sekstrins manuelle gearkasse eller den ottetrins automatgearkasse sænker omdrejningstal og brændstofforbrug ved konstant høj fart.

Afhængig af motoreffekt kan Amarok fås med tre forskellige drivlinjer: baghjulstræk og to versioner af 4MOTION-firhjulstræk, hvor den ene har Torsen-differentiale, permanent firehjulstræk og ottetrins automatgear, og den anden har firhjulstræk med tilkobling via et tryk på en knap.

Komfort

Naturligvis har VW skåret en heftig 4X4 bane til verdenspremieren på den nye Amarok med V6 diesel, og er der et ord der går som en rød tråd gennem arrangementet er det komfort.

Man skal op i næsten Range Rover-klassen, for at finde bedre off-road komfort, for bilen tygger sig gennem alt uden en eneste raslelyd og i ophøjet ro.

Oprindeligt kom Amarok på markedet for knap syv år siden, og den nye er i butikkerne til oktober.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.