VW vinder dieselløbet

Tyskernes TDI-motor mere nøjsom end de franske og italienske dieselmaskiner

Trafikpolitik 12. december 2004 05:00

23 procent af alle nye personbiler, der sælges herhjemme er udstyret med dieselmotor. Moderne dieselteknik er nemlig en fornøjelig blanding af kraft og kultur. Musklerne sørger turboladere for, mens højtryks-indsprøjtning som common rail og pumpe-dyse dæmper støj og vibrationer. Bilfabrikkerne investerer milliarder i udvikling af nye kraftværker og går i stigende omfang sammen om at dele udviklingsomkostningerne. Det betyder, at de fleste fabrikker i dag deles om nogle ganske få dieselmotorer. Nogle af de nyeste konstruktioner ligger i Fiat Stilo 1,9 JTD (140 hk), Peugeot 307 2,0 HDI (136 hk) og VW Golf 2,0 TDI (140 hk). Dem har vi valgt ud til en dyst på brændstofforbrug. På papiret har VWs diesel en fordel allerede inden, vi drejer tændingsnøglen. Ifølge de officielle forbrugstal løber den nemlig 18,4 km/l ved blandet kørsel. Dernæst kommer Peugeot med 17,9 km/l og sidst har vi Fiat Stilo, hvis dieselmotor, teoretisk set, er den mindst økonomiske med et gennemsnitligt forbrug på 17,2 km/l. Lige stærke I praksis har de lige mange kræfter og er næsten lige hurtige. Her handler det dog om, hvor let det er at opnå de flotte forbrugstal. Dieselteknikken er nemlig følsom og kan ikke lide koldstarter og korte indkøbsture. Men selv når oliebrænderne kører ad lande- og motorveje er der forskel på, hvor let det er at opnå et lavt forbrug. Det viser den 420 kilometer lange test af de tre biler. En dag i slutningen af november satte vi tre af de mest moderne og udbredte dieselmotorer stævne til en duel på brændstoføkonomi. Tanken fyldes op til bristepunktet, dæktrykket kontrolleres og klimaanlægget slåes fra, så Golf, der ikke er forsynet med aircondition, ikke får den fordel foræret. Kørecomputerne i alle tre biler nulstilles, så vi også kan checke forbruget på elektronisk vis. Fiat bedst på motorvej Turen starter i Risskov, nord for Århus. Ad 16 kilometer landeveje bevæger vi os mod motorvej E 45 til Aalborg. Hele tiden holder vi os til hastighedsgrænsen. Det vil sige, at vi på landevej kører maksimalt 80 kilometer i timen, i byerne maksimalt 50 kilometer i timen og på motorvejen mellem 110 og 130 km/t. Jævnligt skifter vi chauffør for at den enkeltes kørestil ikke skal influere på økonomien. Efter halvanden time holder vi ved havnen i Aalborg, hvor økonomien checkes. Allerede her opdager vi, at der er forskel på teori og praksis. Fiat Stilo skulle ifølge de officielle papirer bruge mest diesel, men efter den første del af ruten har den kørt længst på literen (16,9 km/l), skarpt forfulgt af VW Golf (16,7 km/l). Værre ser det ud med Peugeot, som indtil videre er agterlanternen i feltet. Den har kørt 16,1 km/l. Golf'en overhalede Så p.t. ser det ikke godt ud for den populære franskmand. Men måske kan en lang tur ad de nordjyske landeveje ændre på stillingen. Fra Aalborg går turen mod Løkken, hvor vi gør et kort holdt ved Vesterhavet. Farten på denne del af ruten ligger omkring 70-80 km/t, lavere i byerne, naturligvis. Tilbage igen, igennem Aalborg i myldretidstrafikken og til Hobro. Igen ad den gamle landevej, som næsten er støvsuget for biler. Så det er ingen sag at holde hastigheden på de 80 km/t. Ved grænsen til Århus Amt drejer vi ud på motorvejen igen og kører til Randers og videre mod målet: Risskov, nord for Århus. Bilernes computere giver allerede en ide om resultatet, som står klart, da bilerne tankes op til punktet, hvor dieselolien drypper ned på skoen. Resultatet er ikke til at tage fejl af. De sidste mange kilometers landevejsstrækning har gjort, at Golf har overhalet Fiat Stilo. På den 420 km lange rute har tyskeren kørt præcist 18,9 km/l. Fiat Stilo ligger på andenpladsen med et forbrug på 18,2 km/l. Sidstepladsen indtages suverænt af Peugeot 307, som på nøjagtigt den samme distance kun kørte 16,5 km/l.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...