Wagon R på pension

Sidste år blev der langet 1300 af dem over disken og trods et noget aparte udseende er det endnu en i rækken af billige Suzuki-succeser. Vi taler naturligvis om den kørende kummefryser, Suzuki Wagon R, der siden introduktionen i midten af 1990erne, har været elsket af mange bilister. De har set stort på det mildest talt grimme design, de små trillebørhjul, de ikke særlig raffinerede forstole, for ikke at nævne bagsædet, der nærmest måtte betragtes som en skammekrog og en luftmodstand, som dybest set ikke kunne være højere. I stedet har de mange købere fokuseret på den gode plads som det firkantede design har ført med sig, samt den lave pris og ikke mindst den høje indstigningshøjde som mange især ældre mennesker sætter pris på. Men nu er det slut og vil man have en ny Wagon R skal man til at rubbe neglene. Den danske importør har allerede stoppet importen og der er ikke mange tilbage på lageret hos forhandlerne ude om i landet. Men hvorfor stoppe mens legen stadig er så god? Årsagen er, at Suzuki har opgivet sin egen, europæiske Wagon R-produktion i Ungarn for at gøre plads til den nye Swift. Derfor er produktionen nu i stedet flyttet til Opels fabrik i Polen, hvor søstermodellen Agila stadig bygges. Konsekvensen er dog, at motorerne nu også er fra Opel, og samtidig er bilen blevet meget dyrere. Og det har fået næsten alle de europæiske Suzuki-importører, altså også den danske, til at stoppe importen. At Opel er involveret i produktionen kan lyde mærkværdigt, men forklaringen er såre enkel. Allerede da Wagon R blev introduceret blev det en stor succes. Så stor, at da Wagon R kom i anden generation, havde de to halvsøskende inden for GM-familien produceret hver sin udgave af bilen. Opels hed Agila og eneste forskel til Wagon R var motorerne, der i Agila var Opels konstruktion og så et logo.