Turisme

Wellness - et nicheprodukt på turist- og konferencemarkedet

FREDERIKSHAVN:Nicheturisme er meget afgørende - ikke mindst i områder, som Nordjylland, hvor sommervejret ikke er en sikker følgesvend, og hvor efterårstemperaturen sjældent er til strandture og badning. Gennem de seneste år har der været arbejdet intenst på at brede turismen ud over det, vi kalder skuldermånederne - de måneder, der omkranser højsæsonen. Det er i det lys, wellness-projektet i Frederikshavn skal ses. Idemagerne har allerede etableret et projekt på Lolland der bygges op omkring et hotelkompleks i Nysted , fordi begrebet wellnessturisme er godt på vej ind over de danske grænser. Trenden er stærk i Tyskland og Sverige og godt på vej i Norge. Den typiske wellnessturist finder vi traditionelt i to grupper. Der er kur- og helseturisterne som typisk er + 50 år og især + 65 år. Så er der fitness og body wellness-turisterne som typisk er yngre under 30 år og 40-49 år. I første gruppe er mænd og kvinder ligeligt fordelt, mens den yngre gruppe rummer flest kvinder - faktisk to trediedele. Danmarks Turistråd fremhæver i forhold til den tyske wellness-turisme at branchen forventer den største tilvækst blandt unge, velhavende mennesker og blandt de ældre, men aktive tyskere, som i første række er interesseret i helse. Det er afgørende, at den stund, at forventningerne til den fremtidige efterspørgsel i Tyskland overstiger den kapacitet, der er til rådighed. I Danmark er wellness endnu ikke særlig udbredt. Der findes ingen konkrete tal på efterspørgslen, men Danmarks Turistråd vurderer at wellness i Danmark såvel som i de omkringliggende lande er et produkt i stærk stigning.