YouSee mister 61.000 tv-kunder efter brud med Discovery

61.000 kunder har opsagt deres abonnement hos YouSee, der samtidig mister kunder på mobil og bredbånd.

TDC mistede 61.000 tv-kunder, 35.000 private mobilkunder og 31.000 bredbåndskunder i årets første tre måneder. (Arkivfoto)

TDC mistede 61.000 tv-kunder, 35.000 private mobilkunder og 31.000 bredbåndskunder i årets første tre måneder. (Arkivfoto)

KØBENHAVN:61.000 kunder opsagde deres tv-abonnement hos YouSee i løbet af årets første tre måneder.

Det oplyser TDC, der ejer YouSee, i forbindelse med regnskabet for første kvartal.

Det store antal kunder har forladt selskabet, efter at YouSee og Discovery Networks ved årsskiftet stoppede deres samarbejde.

Bruddet skete, efter at YouSee sidste år varslede, at det ville tage tv-kanalerne fra Discovery ud af de faste tv-pakker.

I stedet var planen, at kanalerne - der tæller blandt andet Canal 9, Kanal 5, 6'eren og Eurosport - skulle indgå i bland selv-abonnementer.

Det medførte stor utilfredshed fra Discovery, og til sidst endte de to selskaber med at stoppe samarbejdet.

De mange opsigelser hos YouSee rammer ikke kun tv-forretningen.

Mange har også abonnement på mobil eller bredbånd i samme pakke, og her har TDC mistet henholdsvis 35.000 og 31.000 kunder i årets første tre måneder.

- Når vi ser på hele TDC Group, så er vi overordnet set tilfredse med udviklingen, men når vi ser på YouSee, så har det været et ret skidt kvartal, siger Lasse Pilgaard, der er finansdirektør hos TDC.

- Det er især resultatet af en, hvad vi vil kalde uskøn proces med Discovery, som har kostet noget på tilliden til vores kunder og har kostet 61.000 tv-kunder. Det er vi selvfølgelig ikke tilfredse med, siger han.

YouSee tabte også 24.000 tv-kunder i de sidste tre måneder af 2019, hvor konflikten med Discovery kørte i medierne.

Trods det store kundetab mener Lasse Pilgaard, at det var den rette beslutning at droppe Discoverys kanaler i de faste tv-pakker.

- Vi mener stadigvæk, at det er den rigtige retning, vi har valgt. Vi mener fundamentalt set, at fremtidens tv-produkt skal være baseret på fleksibilitet på indholdet - både på tv-kanaler og streamingtjenester, siger han.

Generelt set har de seneste år budt på kundeafgang hos tv-selskaberne, da seernes vaner har ændret sig mærkbart.

Streamingtjenester som Netflix og HBO har gjort deres indtog på markedet, og der bliver set mindre traditionelt flow-tv end for år tilbage.

Ved udgangen af marts havde YouSee 1,1 million tv-kunder. Lasse Pilgaard vil ikke spå om, hvorvidt bunden er nået, men han mener, at YouSee har den rette palet af indhold til at dække kundernes behov.

TDC skiftede efter et ejerskift i 2018 strategi og satser nu i højere grad på at udbygge netværk rundt i landet, som internet- og tv-selskaber kan leje sig ind på.

Lasse Pilgaard fremhæver i den forbindelse, at en del af de kunder, der forlader YouSee, stadig kaster penge af sig, hvis de skifter til en konkurrent, som lejer sig ind på selskabets netværk.

/ritzau/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.