Zentropa på dansk, tysk og engelsk

Mens Zentropas film går dårligt herhjemme, priser selskabet sig lykkelig over at have tre film i konkurrence i Berlin

Det er denne bjørn, der kæmpes om i Berlin i øjeblikket. Foto: AXEL SCHMIDT

Det er denne bjørn, der kæmpes om i Berlin i øjeblikket. Foto: AXEL SCHMIDT

På forhånd betegner Zentropas direktør, Peter Aalbæk Jensen, dette års festival i Berlin som den bedste nogen sinde. Selskabet har hele tre film med i hovedkonkurrencen på den festival, der rangerer som den vigtigste i verden efter Cannes, og som blev indledt torsdag. Derfor ligner ”Berlinalen” et helt ideelt afsæt, når det gælder om at afsætte de tre film på de udenlandske markeder. - Udlandssalget har altid vejet tungest og bliver endnu vigtigere i en tid, hvor vore danske film går dårligt herhjemme, siger Peter Aalbæk til Ritzau. Annette K. Olesens anmelderroste ”Lille soldat” med Trine Dyrholm i titelrollen blev svigtet af det danske publikum med kun 18.300 solgte billetter, men bekræfter instruktørens status som et sikkert ”Berlin-kort”. Tre af hendes fire spillefilm er blevet udtaget til den kategori, hvor de vigtigste priser uddeles. De to andre Zentropa-produktioner er den engelsk-sprogede ”Mammoth”, instrueret af Lukas Moodysson, og den tyske ”Storm” med Jesper Christensen, Bent Mejding og svenske Rolf Lassgård på rollelisten. Zentropas ny selskab i Berlin har en andel i begge disse film, og det ligner umiddelbart en bekræftelse på, at satsningen på udenlandske brohoveder giver bonus. - Fusionen med Nordisk Film gav midler til at ekspandere i Sverige og Tyskland, og senest har vi åbnet en afdeling i Polen. Vi tror på idéen i flere små, autonome enheder, der kan arbejde sammen, tilføjer Peter Aalbæk. Senere i år kommer et nyt udspil fra hans meddirektør, Lars von Trier. - Jeg tør godt love, at han virkelig er tilbage på banen med ”Antichrist”. Filmen er pervers, smuk og totalt mystisk, selv om jeg gerne indrømmer, at jeg ikke forstår den. Zentropa har valgt, ikke allerede nu at sætte von Triers gyser til salg på de store markeder, selv om efterproduktionen er i fuld gang, og der således er basis for at fremstille ”smagsprøver” til interesserede købere. - Indsatsen skal intensiveres på festivalen i Cannes, uanset om filmen kommer i konkurrence eller ej, lover Peter Aalbæk. I øvrigt betegner han dansk filmproduktion som ”en branche i konstant finanskrise”, og derfor priser han sig lykkelig for, at flere af selskabets tidligere produktioner fortsat skaffer større og mindre formuer hjem til selskabet. - Vi har lige modtaget 800.000 kr. for dvd-rettighederne til von Triers ”Riget” et eller andet sted i udlandet. ”Direktøren for det hele er solgt” til USA med henblik på en amerikansk genindspilning, og vi arbejder på en tv-serie med udgangspunkt i filmen. Peter Aalbæk skønner, at det samlede katalog af Lars von Triers værker er over 100 mio. værd. De fleste af dem stammer fra perioden 1995-2005, Zentropas gyldne periode. - I de år solgte alt, hvad vi lavede, mindst 100.000 billetter i de danske biografer, og anmelderne gav generøst fire- seks stjerner til alle filmene. De tider har vi ikke længere, men 2008 blev altså det bedste biografår siden begyndelsen af 1980’erne. Det var bare ikke vores film, der skabte det gode resultat, slutter Peter Aalbæk Jensen. /ritzau/