Zentropa scorer kassen på Hævnens succes

De gnider sig i hænderne i disse dage hos filmselskabet Zentropa og hos Trust Nordisk, fælles salgsselskab for Zentropa og Nordisk Film.

Der er nemlig udsigt til ekstra penge i kassen, efter at instruktøren Susanne Biers "Hævnen" vandt en Golden Globe for årets bedste udenlandske, ikke-engelsksprogede film. - Vi mangler stadigvæk at få filmen solgt enkelte steder. Men ingen af Susanne Biers tidligere film har solgt så godt i udlandet, fortæller Rikke Ennis, direktør i Trust Nordisk. Selskabet regner inden længe med at indgå aftaler om filmens distribution i Storbritannien, Rusland og Mexico, og i disse forhandlinger sidder Trust Film med fine kort på hånden efter prisen i USA. Hvis filmen går hele vejen og også bliver hædret med en Oscar, vil det også påvirke indtjeningen. - Vi har længe arbejdet med en ekstra bonus i vores kontrakter, som kommer til udbetaling, hvis en film vinder én af de meget store priser, såsom Golden Globe, Oscar eller Guldpalmen i Cannes, tilføjer Rikke Ennis. Allerede under sidste års festival i Cannes indgik Trust Nordisk de første aftaler om udlandssalg, men selskabets forventninger var alligevel beherskede på grund af en finanskrise, som også efterlader sine spor i filmbranchen. - Vi havde som udgangspunkt stillet os tilfreds med 80 procent af udlandssalget på Susanne Biers forudgående danske film, "Efter brylluppet"", fastslår Rikke Ennis. Bier markerer sig dermed som én af de få danske instruktører, hvis film tjener penge hjem til producenter og andre parter, der har bidraget til finansieringen. I branchen regnes det for "en kvalificeret fornemmelse", at to-tre ud af 10 danske film slutter med et plus, når det endelige regnskab gøres op. Men da det også omfatter tv samt dvd-salg og salg på andre platforme, vil der typisk gå flere år, før regnskabet foreligger. /ritzau/