Naturkatastrofer

Zombier til søs

Tør du udforske et spøgelsesskib med levende lig i lasten?

* TRE STJERNER UD AF SEKS, KARAKTEREN SKRIVES SOM VED FILMANMELDELSER MED ANGIVELSE AF TITEL ("Cold Fear") OG GENRE ("Spil") * Et russisk hvalfangerskib driver omkring i Beringshavet - i rasende orkan. Ind på denne usædvanlige scene træder spillets helt, der hedder noget så eksotisk som Tom Hansen. Hr. Hansen arbejder for den amerikanske kystvagt, og han har oplevet lidt af hvert. Alligevel er det svært ikke at blive deprimeret ved synet af det forfaldne skib. Rustent metal, flossede reb, spredte oversvømmelser og ildebrande. Og hvor er besætningen? Du kæmper dig gennem stormen og den piskende regn. Op ad en rusten trappe - og ind i nærmeste kahyt. Her er intet at se. Pludselig oplyses rummet af et lyn, og gennem vinduet ser du et blegt ansigt, der stirrer ondt på dig. Glimtet er væk så hurtigt, at man kunne tro, det var indbildning. Hurtigt træder du et skridt tilbage og hæver pistolen mod døren. Intet sker. Et nyt lyn glimter, men denne gang er vinduet tomt. Med hjertet i halsen sparker du døren op og springer ud på dækket. Elementernes rasen gør det svært at trække vejret, men her er intet tegn på liv. Eller? Et rødt nødblus glimter et stykke fremme. Du træder nærmere og får øje på en livløs skikkelse, der sidder sammensunket på dækket. Han har ikke noget hoved. Mørke Mørket bidrager til uhyggen, men i længden får man ondt i øjnene af at afsøge skyggerne. Sigtbarheden er mindst lige så ringe som i Doom 3. Men grafikken er fyldt med lækre detaljer. For eksempel skærmer din figur ansigtet for den piskende regn. Bølgerne slår ind over dækket - og samler sig i dråber, der ser ud til at drive ned ad pc-skærmens inderside. Men det er dit mindste problem. Først når dråberne bliver røde, har du for alvor grund til bekymring... Det viser sig nemlig, at skibet er ladet med monstre, der snylter på den afdøde besætning - og vækker dem til live som en slags zombier. Andre uhyrer har slimede fangarme, så de kan hæve sig op til loftet og kravle over hovedet på dig. De er hurtige, lydløse og afsindigt klamme. Selvfølgelig er du ikke helt forsvarsløs. Rundt om i skibets kroge - og på de døde monstre - finder du ammunition og våben. Du starter med en pistol med lygte og lasersigte. Den lille røde plet er en stor hjælp, når man skal ramme uhyrerne på det gyngende skib. Nogle af dem skal endda skydes i hovedet, for ellers liver de op igen. Du kan også trampe på deres hoveder, mens de ligger ned. Grafikerne har ikke sparet på den røde farve, og vi forstår godt, at spillet er erklæret uegnet for børn under 18. Kameravinkler Spillet bruger et enkelt missions-system, hvor man aldrig er i tvivl om, hvad man skal gøre for at komme videre. Men opgaverne er ikke ret originale. Det meste af tiden løber du frem og tilbage og leder efter nøgler og notater. Spillet minder for meget om den endeløse strøm af horrorspil til PlayStation 2. Det gælder også synsvinklen, der viser din figur fra skiftende vinkler. Effekten er flot og filmisk, men den gør styringen forvirrende. De skæve og skiftende vinkler betyder også, at man let bliver fanget i en trang passage. Kun når man sigter med pistolen, skifter billedet til den klassiske 3D-udsigt. Men uhyggen fungerer. Selvfølgelig får du de billige chokeffekter, hvor zombier pludselig springer frem fra mørket. Men det værste, er den snigende rædsel, som især underbygges af lyden. Skibets knirken, vindens hylen - og vrælet fra metal, der vrider sig i stormen. Eller var det noget andet? Sjældent har vi oplevet et spil med så medrivende atmosfære. Bare ærgerligt, at resten af spillet har så mange svagheder.