Frederikshavn Plus

At se det hele lidt fra oven

Turistdirektør René Zeeberg ser på efterspørgslen fra turisterne før udbuddet fra erhvervet

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Direktør René Zeeberg i Turisthus Nord foran Arena Nord, der skal være lokomotivet for såkaldt besøgsturisme, altså gæster, der kommer efter en særlig begivenhed. Foto: Peter Broen

FREDERIKSHAVN:Turistdirektøren er en mand med tre destinationer at holde øje med, og på en klar dag kan René Zeeberg fra Bangsbo Fort se til de tre destinationer i Frederikshavn Kommune. Skagen i nord, Frederikshavn og midten og Sæby mod syd.

Han har af byrådet netop fået godkendt en strategi for turismen i kommunen for den nærmeste fremtid, d.v.s. frem til 2020.

Skal man, og det er næsten umuligt, formulere strategien i en sætning, handler det om at se på hvad turisterne primært efterspørger de kommende sæsoner. Det er den fantastiske natur, og ikke en guidet tur rundt i Norskov/ Frederikshavn. Men skulle sommerens gæster spørge om man kan se de steder i Frederikshavn, hvor tv-serien Norskov er optaget, vil turisthusets ansatte hurtigt kunne arrangere turene, for de netop har kompetencerne til at arrangere ture. Men da Norskov kun blev vist i en sæson har den ikke sat sig fast som en attraktion som et sted at rejse efter. Det handler om, at turisterne bestemmer sig for at holde ferie i Frederikshavn Kommune, og når de har truffet den beslutning, vil de blive opmærksomme på, at Frederikshavn var det sted, man optog tv-serien Norskov.

Autentisk havnemiljø

- Vi er meget, meget glade for, at Norskov blev optaget i Frederikshavn, fordi den præsenterede byen, som vi ser den som destination. Et sted med et autentisk råt havnemiljø, og det efterspørges se bare på Hamborg og Rotterdam, som har fremgang i deres turisme.

Norskov betød også, at en række mennesker satte sig sammen for at vise, at Frederikshavn lever. At det er en by med gang i.

Fantastisk kulisse

- Det budskab er lykkedes. Folk i branchen spørger mig, hvad er det der sker i Frederikshavn, siden byen er så meget i fokus, fortæller turistdirektøren.

Han fremhæver evnen til at samarbejde. At byen står sammen og byder folk velkommen, det være sig et filmhold eller et landshold i kvindehåndhold.

- Jeg var selv i Arena Nord under VM. De havde skabt en fantastisk kulisse, og har fået virkelig positive tilbagemeldinger blandt andet fra de mange pressefolk, der dækkede VM.

Arena Nord er i det hele taget en primær aktør som rummer et stort potentiale for besøgsturisme.

- Der fokuseres på at tiltrække årsmøder, konferencer, kongresser og sportsbegivenheder og de mange hoteller og overnatningssteder giver muligheder for at skabe møder og overnatninger året rundt, fremgår det af strategien.

Strandby-Skatten ...

Det handler også om at involvere byens ildsjæle, og som turistorganisation støtte op for eksempel omkring markedsføring, sådan som det skete omkring Skagen Vinterbaderfestival, som i dag er en succes.

Nichesegmenterne hedder de. Det er lystsejlere, lystfiskere, MTB og golfturister, som har en ”reason to go”. Derimod er det i følge turistdirektøren ikke ”en grund til at rejse” til Strandby for at se Strandby-skatten med dertil hørende vikingeskibe sådan som det konservative byrådsmedlem Peter Nielsen efterspurgte, da byrådet drøftede strategien.

- Der er ingen efterspørgsel efter Strandby-skatten. Vi har i hvert fald ikke mødt den på vores turistkontorer, konstaterer René Zeeberg og understreger, at der sagtens fortsat kan være ildsjæle, der arbejder videre med ideen om et vikingecenter i Strandby.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.