Arbejdsglæde Plus

Blev buschauffør ved et tilfælde: Nu har Anders siddet 27 år bag rattet

Det var bare midlertidigt, da Anders Hørsholm startede som ferieafløser i Aalborgs bybusser, men i dag, 27 år senere, kører han stadig

Hvis du har kørt med rute 1 mellem Hals og Ferslev, har du sikkert mødt Anders Hørsholm. Foto: Kurt Bering

Hvis du har kørt med rute 1 mellem Hals og Ferslev, har du sikkert mødt Anders Hørsholm. Foto: Kurt Bering

Det var egentlig bare tænkt som et midlertidigt job, da Anders Hørsholm første gang satte sig bag rattet som ferieafløser i Aalborg Kommunes busser i 1992. I dag, 27 år senere, sidder han der stadig. Han blev grebet af det selvstændige arbejde med at transportere folk fra A til B.

icon

Jeg havde nok forestillet mig, at det var et trivielt job, men det var det slet ikke. Du ser årstiderne skifte, du hilser på dine passagerer, og i det hele taget er der ikke to dage, der er ens.

Anders Hørsholm, buschauffør

- Jeg havde nok forestillet mig, at det var et trivielt job, men det var det slet ikke. Du ser årstiderne skifte, du hilser på dine passagerer, og i det hele taget er der ikke to dage, der er ens, siger han.

Det var ellers ikke den vej, han havde regnet med at skulle gå i arbejdslivet, for han er oprindelig udlært automekaniker. Men da han ikke kunne finde arbejde først i halvfemserne, tog han en beslutning om at kigge andre veje og tage et stort erhvervskørekort.

- Det gjaldt til både bus, lastvogn og taxa, så en af tingene måtte jeg da kunne give mig til - om ikke andet midlertidigt, fortæller han.

Anders Hørsholm satte sig første gang bag rattet i Aalborgs bybusser i 1992. Foto: Kurt Bering

Anders Hørsholm satte sig første gang bag rattet i Aalborgs bybusser i 1992. Foto: Kurt Bering

1 er yndlingsruten

Midlertidigt blev hurtigt til fast, og Anders Hørsholm tog siden uddannelsen som faglært buschauffør og fik titler som serviceagent og superbruger i rejsekortudstyr. Efterhånden, som tiden gik, blev det sværere og sværere at vende tilbage til autoværkstederne, der, mens Anders havde siddet bag rattet, var blevet mere og mere specialiserede.

Anders Hørsholm

Alder: 59 år

Stilling: Buschauffør

Arbejdsplads: Keolis

Privat: Bor i Aalborg, gift med Hanne og har ingen børn

Andet: Oprindeligt uddannet automekaniker og har siden taget uddannelsen som faglært buschauffør

Samtidig var han blevet glad for at køre bus.

- Du passer dig selv, og der er ikke nogen, der går og ånder dig i nakken. Du møder til tiden, og du går hjem til tiden, forklarer han.

I dag kører han fast på rute 1, der kører mellem Hals og Ferslev og Grindsted og Langholt. En rute der er blevet hans yndlings.

- Den er dejligt afvekslende og lang. Fra jeg starter i Hals, til jeg holder i Hals igen, går der tre en halv time. Du ligger ikke og tumler så meget rundt inde i bytrafikken hele tiden, forklarer han.

Den er nemlig blevet tættere de seneste 27 år, men det er ikke det eneste, der har ændret sig ved jobbet som buschauffør.

icon

Da jeg startede, skulle du have styr på den kendte klippekortmaskine og en billetmaskine. I dag har du rejsekortudstyr, gps og bussen er computerstyret - alt er blevet elektronisk, og det meste er digitalt.

Anders Hørsholm, buschauffør

- Da jeg startede, skulle du have styr på den kendte klippekortmaskine og en billetmaskine. I dag har du rejsekortudstyr, gps og bussen er computerstyret - alt er blevet elektronisk, og det meste er digitalt, fortæller han.

Opgaven er dog stadig den samme:

- At få alle sikkert og komfortabelt frem - helst til tiden.

Artiklen fortsætter under billedet...

Foto: Kurt Bering

Foto: Kurt Bering

Hvordan fik du dit nuværende job?

- Jeg så et stillingsopslag i Stiftstidende, om at Aalborg Kommune manglede ferieafløsere. Det søgte jeg og fik og blev siden fastansat.

Hvad er dine vigtigste opgaver?

- Den vigtigste opgave i dag er at køre bussen og få passagerne sikkert og komfortabelt frem til tiden, hvis man kan. Skrider tiden, så skrider tiden, for passagerners sikkerhed er det vigtigste.

Hvilke egenskaber er vigtige at have i dit job?

- Du skal være serviceminded, og du skal være klar over, at et job som buschauffør kan være med arbejdstider stort set døgnet rundt - i hvert fald alle de timer busserne kører. Du skal også have flair for at snakke med folk, så du kan forstå og betjene dem på en behagelig og venlig måde, men også så du kan guide og vejlede dem, hvis det er nødvendigt.

Hvem har gavn af det, du laver?

- Det har alle dem, der skal på arbejde om morgenen, hjem om aftenen, ud at handle og hvad man ellers bruger bussen til. Jeg kører med alle befolkningsgrupper.

Keolis

Keolis driver buskørsel i otte lande og i over 90 byer

I Danmark har man kørt siden 1990 - i dag kører man bybussser i København, Aarhus og Aalborg og driver letbanen i Aarhus. Firmaet har også vundet driften at letbanen i Odense, når den står klar

På landsplan har man 1304 chauffører, i Nordjylland 376

Hvad er din største bedrift på jobbet?

- Det er hver morgen at komme til tiden og passe mit arbejde. Jeg møder mange gange kl. 4.30, så bare det at passe sit job, give folk en ordentlig service og lade være med at lave skrammer i bussen er en bedrift.

Hvad er din største bommert?

- Jeg har en enkelt gang væltet en lygtepæl. Det er mange år siden, men det har jeg. Jeg tror også, at alle chauffører, inklusiv mig selv, er kommet til at dreje et forkert sted på ruten. Så kommer man med en kvik bemærkning om, at vi lige skulle ned og se, om der var tilbud i Brugsen, og så må man se at finde tilbage til ruten i en fart.

Hvad er det bedste ved arbejdet?

- Du er din egen herre, og du ser årstiderne skifte. Det er skønt at se foråret og solen komme på den her tid af året.

Hvad er det værste ved arbejdet?

- En kold februarmåned hvor himmel og hav står i et - det er ikke sjovt for nogen chauffører - slet ikke i en 13,7 meter lang bus fyldt med passagerer.

Hvad overrasker andre, når du fortæller om dit job?

- Hvor meget vi egentlig skal kunne, og hvor serviceminded du skal være, men også hvor digitalt jobbet er blevet.

Mange tror bare, at jeg sætter mig ind bag rattet og kører fra A til B. Det gør jeg også, men der ligger meget derimellem.

Hvordan ser fremtiden ud i din branche?

- Den er spændende. Vi har lige taget første spadestik til BRT (Plusbus), og så er der også en masse tiltag omkring miljøet. Der kører allerede gasbusser i Aalborg, og vi ved der kommer tre brintbusser til efteråret. Og hvad med elbusser? Der kommer til at ske en rivende udvikling med teknikken.

Jeg er ikke bange for førerløse busser. Med den viden jeg har om teknik, så går der længe, før du kan sætte en bus til at starte ud fra et garageanlæg og sætte den til at køre fra Hals til Ferslev.

Tror du, at du har dit nuværende job om fem år?

- Om fire år banker min efterløn på døren, men jeg regner med at fortsætte med at køre lidt endnu - nok på nedsat tid. Jeg er ikke klar til at give helt slip på det.

Hvis du skulle have et andet job, hvad skulle det så være?

- Det ved jeg godt nok ikke. Nu har jeg nået en alder, hvor jeg ikke tænker så meget over det. Autobranchen er stadig spændende, men for mig er det nok urealistisk i dag.

Hvad laver du, når du ikke er på arbejde?

- Jeg har mit hus og min have, og så har jeg et lille agentur med min kone, hvor vi lejer ferielejligheder ud i Toscana. Det er ikke noget, vi kan leve af, men det er sjovt. Jeg elsker også at fotografere, spise god mad og drikke god vin, og jeg tager også gerne til en koncert.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.