Erhverv Plus

Nordjyder producerede torskenet af faldskærme: Nu rykker de på USA og Asien

Det spiller for frederikshavner-virksomheden Roblon, der venter stor vækst i produkter til kabelindustrien - blandt andet på det amerikanske marked og senere Asien

Roblon venter stor vækst i blandt andet USA, hvor selskabet fra Frederikshavn senest har etableret sig.  Foto: Roblon

Roblon venter stor vækst i blandt andet USA, hvor selskabet fra Frederikshavn senest har etableret sig. Foto: Roblon

FREDERIKSHAVN:Roblon har over de seneste to år fået flyttet meget af sit fokus væk fra hovedsædet i Frederikshavn, mens selve forretningen også er blevet fokuseret på to klare områder, og selskabet har etableret sig i USA.

Senere er det desuden planen, at Roblon også vil skabe tilstedeværelse i Asien, hvor det også sælger sine produkter.

Det nye fokus samler sig om to af de tidligere fem forretningsområder - nemlig den fiberoptiske kabelindustri og markedet for kompositprodukter, efter at Roblon har frasolgt blandt andet sine aktiviteter inden for lys- og tovværksindustrien i form af Roblon Engineering og Roblon Lighting.

Roblon

  • Roblon blev grundlagt i Frederikshavn i 1954, hvor selskabet producerede reb til torskenet. Nettene blev dengang lavet af nylonsnor fra den britiske og amerikanske hærs overskudslager af faldskærme.
  • Siden har selskabet udviklet sig meget, og det har gennem årene været spredt over mange områder.
  • I dag er Roblon efter flere frasalg og opkøb over de seneste år fokuseret på den fiberoptiske kabelindustri - blandt andet komponenter til bredbåndskabler - og markedet for kompositmaterialer - eksempelvis glasfiberprodukter - der bruges i mange forskellige brancher.
  • I regnskabsåret 2016/17 omsatte Roblon for 198,6 millioner kroner, mens overskuddet før skat blev 21,6 millioner kroner.
  • For 2017/18 ventes der en omsætning på 235 millioner kroner og et resultat før skat på 20 millioner kroner. Roblons langsigtede mål frem mod 2021 peger på en vækst i toplinjen på minimum 15 procent årligt og en tilsvarende vækst i resultatet før skat.
  • Selskabet er noteret på fondsbørsen i Danmark.

Og det har også kastet en opdateret version af strategien fra 2016 af sig, hvor flere af de langsigtede mål er blevet tilpasset og skruet op.

Roblon venter nu en minimumsvækst på 15 procent i salget i årene frem til 2021 mod et tidligere mål om en organisk vækst på 7 procent, mens også målene for væksten i resultatet før skat og afkastet på den investerede kapital (ROIC) er skruet op.

- For to år siden havde vi fem divisioner, og alt foregik i Nordjylland. Nu er vi mere fokuserede, og mindre og mindre foregår i Nordjylland, forklarer Lars Østergaard, der er administrerende direktør hos Roblon.

Største kabelproducenter

Selskabet har nemlig med et opkøb i staten North Carolina fået etableret salg og produktion meget tæt på de seks største producenter af bredbåndskabler i Nordamerika. Og det er alle sammen kunder hos Roblon, som det danske selskab nu er meget tættere på.

- Med opkøbet er vi - med produktion og salg - lige der, hvor de seks største producenter af bredbåndskabler i USA befinder sig, siger Lars Østergaard.

- Der er voldsom vækst hos de topkunder, der er lige i nærområdet, for folk bruger deres mobiltelefoner mere og mere, der streames hele tiden mere, og så er 5G-netværket også på vej til at blive udrullet, uddyber topchefen.

- Vi kan ikke længere spare os til indtjening. Vi skal tættere på de helt store kunder. Asien er et væsentligt område. Der er vi ikke etableret i dag, siger Lars Østergaard. Foto: Mette Nielsen

- Vi kan ikke længere spare os til indtjening. Vi skal tættere på de helt store kunder. Asien er et væsentligt område. Der er vi ikke etableret i dag, siger Lars Østergaard. Foto: Mette Nielsen

Netop udrulningen af 5G-netværket betyder behov for langt flere bredbåndskabler, og det skaber stor efterspørgsel hos Roblon.

- De seks store kunder har allerede annonceret nye investeringer. Vi har et pænt stort positivt pres på at levere mere, så vi er næsten presset af vores kapacitet i USA i øjeblikket, siger Lars Østergaard.

Han anslår, at væksten i markedet for fiberoptiske kabler er på 12 procent eller mere - og derudover vil Roblon kunne tage markedsandele eller købe sig til resten af den vækst, der skal til for at komme i land med målsætningen.

Har musklerne

Succesen på det amerikanske marked skal efter planen også følges op i Asien, hvor der er lignende opkøb i støbeskeen.

Og det har det nordjyske selskab allerede de finansielle muskler til, lyder forklaringen.

Roblon kan nemlig - med topchefens ord - ikke længere benytte sig af den "gamle model", hvor det solgte alt ud af hovedkontoret i Frederikshavn, og så havde sælgere på ture til USA eller Asien hver anden eller tredje uge.

- Vi kan ikke længere spare os til indtjening. Vi skal tættere på de helt store kunder. Asien er et væsentligt område. Der er vi ikke etableret i dag, og det skal vi være.

- Og et eventuelt opkøb der vil fokusere på de samme parametre, som vi har fokuseret på i USA, siger Lars Østergaard.

Derudover ser Roblon også store muligheder i markedet for kompositmaterialer, der spreder sig til mange forskellige brancher, hvor der bruges blandt andet glasfiber.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst