Skuffende regnskab: Økonomisk nedtur for Støvring-virksomhed

Det kniber med at indfri målsætningerne for Støvring-virksomheden, Liftup, der beskæftiger sig med velfærdsteknologi

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Personliften Raizer er blandt de velfærdsteknologiske løsninger, Liftup tilbyder. Foto: Anne Ristorp Kraufeldt

STØVRING:Det er næppe for meget at sige, at Støvring-virksomheden Liftup leverer et temmelig skuffende regnskab for 2018.

Liftup udvikler og sælger produkter inden for velfærdsteknologi, blandt andet lifte til kørestolsbrugere, og har ambitiøse vækstmål.

Målet er år for år en vækst på 50 procent, som forsøges opnået gennem øgede investeringer og udvikling af eksisterende markeder. Vel at mærke uden at det giver røde tal på bundlinjen.

Kort sammenfattet har Liftup i 2018 skudt langt under mål.

Målt på bruttofortjeneste endte det med en vækst på et par millioner kroner, fra 27,6 til 29,8, hvilket svarer til en vækst på godt otte procent. Og på bundlinjen endte det med et minus på 1,8 millioner kroner.

Ledelsen anser årets resultat for utilfredsstillende, og forklaringen er der ingen tvivl om.

- Resultatet skyldes en langsommere end budgetteret vækst i omsætningen, konstateres det i ledelsesberetningen.

Liftup

Liftup i Støvring blev etableret i 2003 og udvikler produkter inden for velfærdsteknologi.

Produktsortimentet omfatter blandt andet lifte til kørestolsbrugere og løfteplatforme, heriblandt den prisvindende personlift Raizer, Flexstep - en trappe, der kan bruges af kørestolsbrugere, Easylift - en løfteplatform til kørestole og Stairtrainer, der anvendes til trappetræning hos fysioterapeuter og på sygehuse.

Liftup opererer i 40 lande, heraf udgør Danmark, Storbritannien og Frankrig de væsentligste markeder.

Forventningen var, at satsningen på det nordamerikanske marked med fokus på opbygning af forhandlernetværk allerede i 2018 ville give udbytte, men det har taget længere tid at penetrere markedet end forventet. Dog er det ”ledelsens forventning, at aktiviteten på det Nordamerikanske marked vil øges betragteligt i de kommende år”.

Planen er i det hele taget at fastholde den udstukne kurs for Liftup.

Samarbejdet med opfindere fortsætter og forventes at bidrage til produktpipelinen i 2019, man investerer i fortsat produktudvikling og vil lancere produkter via nye salgskanaler målrettet nye kundesegmenter, fremgår det af ledelsesberetningen.

Langt fra vækstmålene

Kilde: Cvr

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.