Farten ned på farligt stykke motorvej

Efter flere uheld er Vejdirektoratet oppe at stå på bremsen over en strækning syd for Aalborg

Indtil 2012 var hastighedsgrænsen 110 km/t på strækningen. Så blev den sat op til 130 km/t, og nu får den et nøk nedad til 120 km/t. Foto: Henrik Bo

Indtil 2012 var hastighedsgrænsen 110 km/t på strækningen. Så blev den sat op til 130 km/t, og nu får den et nøk nedad til 120 km/t. Foto: Henrik Bo

SVENSTRUP:Bilisterne skal til at holde lidt igen på motorvej E45 ved Svenstrup.

Hastighedsgrænsen sættes ned fra 130 til 120 km/t i det nordgående spor - over en fem kilometer lang strækning mellem Svenstrup og Aalborg Syd.

- Vi vil gerne sikre så god mobilitet som muligt, men det skal ikke gå ud over sikkerheden, og på det her sted sker der uheld. Trafikken klumper sig sammen, og vi har behov for at få sat hastigheden lidt ned, siger afdelingsleder Ivar Sande, Vejdirektoratets afdeling i Aalborg.

De seneste fem år er der sket 12 politirapporterede uheld på strækningen. Dertil kommer alle de buleuheld, som ikke involverer politiet, men hvor trafikken står stille. Vejdirektoratet har en klar forventning om, at antallet af uheld reduceres, når farten falder.

Kødannelsen er størst i morgenmyldretiden, hvor der især er mange pendlere fra Støvring og Svenstrup, som er på vej til job i Aalborg. Senere på dagen falder presset, og det kunne tale for variable hastighedstavler, hvor fartgrænsen kan skrues op og ned hen over dagen.

Tilkørslen ved Ferslev/Ellidshøj til motorvej E45 går først op ad bakke. Det betyder, at mange biler ikke når op i samme fart som motorvejstrafikken, og så lurer faren. Foto: Henrik Bo

Tilkørslen ved Ferslev/Ellidshøj til motorvej E45 går først op ad bakke. Det betyder, at mange biler ikke når op i samme fart som motorvejstrafikken, og så lurer faren. Foto: Henrik Bo

Vejdirektoratet foretrækker dog faste tavler på motorvejsnettet. Kun ved tunneler, broer eller lignende, benyttes fleksible tavler, og strækningen ved Svenstrup er præget relativt meget trafik over et længere tidsrum, hvilket også taler for en fast nedgardering af hastigheden, argumenterer Vejdirektoratet.

Den nye grænse på 120 km/t gælder kun i nordgående retning, og det skyldes ifølge afdelingsleder Ivar Sande fra Vejdirektoratet, at vejens udformning nordpå indbyder til højere hastighed. Terrænet falder i nordgående retning, og efter zonen med 120 km/t går strækningen over i en zone med 110 km/t (ved Dall, red.) ind mod Aalborg.

Sådan motorvejsnettet ud, når der aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti er gennemført.

Sådan motorvejsnettet ud, når der aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti er gennemført.

Projektleder Svend Tøfting, Region Nordjylland, synes, at hastighedsreguleringen er fornuftig og forventer, at den både gør strækningen mere sikker og mindsker trængslen.

- Når man kører 130 km/t og trafikken kører tæt, opstår der såkaldte chok-effekter, hvor nogen pludselig bremser op, og så sker sammenstødene. Det undgår man, hvis farten sættes ned, og trafikken glider mere jævnt, siger Svend Tøfting.

Han mener, at effekten ville blive større, hvis hastigheden blev sat ned til 100 eller 110 km/t på de fem kilometer. Det hænger især sammen med, at tilkørslen ved det sydlige Svenstrup er atypisk udformet. Her kører bilerne op ad en rampe for at komme i niveau med motorvej E45.

Zonen med 120 km/t går over i en ny hastigheds zone til Aalborg. Her er max-farten 110 km/t. Foto: Henrik Bo

Zonen med 120 km/t går over i en ny hastigheds zone til Aalborg. Her er max-farten 110 km/t. Foto: Henrik Bo

- Det skaber en situation, hvor bilerne på tilkørslen ikke når op i samme fart som trafikken på motorvejen, og så opstår de farlige situationer, når der skal flettes, påpeger Svend Tøfting.

Hastighedsnedsættelsen ved Svenstrup sker paradoksalt som led i en aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti om at forhøje farten på motorvejsstrækninger til 120 km/t.

Det er lykkedes på 30 km motorvej andre steder, hvor sikkerheden nu skal forstærkes med ombygninger for 18 mio. kr.: I Aarhus er der to strækninger ved Motorvejskryds Syd. Desuden indføres 120 km/t på strækninger ved Skærup-Vejle og på Holbækmotorvejen fra Holbæk til Torkildstrup.

Vejdirektoratet forventer, at farttavlerne ved Svenstrup bliver skiftet ud i år.

Forbedringer for 100 millioner kroner

  • Regeringen (V, LA, K) og Dansk Folkeparti står bag en aftale, der skal fremme trafiksikkerheden og fremkommeligheden på vejene.

  • I finanslovsaftalen for 2018 blev der afsat 50 mio. kr. til mindre initiativer på transportområdet i hvert af årene 2018 og 2019. Det er den aftale, som nu udmøntes.

  • Udpluk af de projekter, som gennemføres.
  • Trafiksikkerhed: Bundet venstresving ved kryds, Bredgade, Struer (3,0 mio. kr.), krydsombygning ved Ansvej, Ans (5,9 mio. kr.), krydsombygning af Vildsundvej/Åsvej i Vilsund (6,2 mio. kr.), rundkørsel på Koldingvej, Tyvse i Tønder Kommune (7,8 mio. kr.).
  • Fremkommelighed: 120 km/t på udvalgte motorvejsstrækninger (18,2 mio. kr.), ekstra frakørselsbane på Motorring 3 ved Lagergårdsvej (8,3 mio. kr.), Hillerødmotorvejen nordgående ved Værebrovej (3,4 mio. kr.), parallelspor ved forbindelsesrampe mellem Østjyske Motorvej og Djurslandmotorvejen, Århus N (24,7 mio. kr.), udbygning af sydligt rampekryds og anlæg af ny vestvendt rampe, frakørsel 59, Fredericia S (21,1 mio. kr.).

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.