Plus

Knivskarpt teater og sublime hovedrolle-præstationer

Aalborg Teaters opsætning af "Kærestebreve" er sikkert udført og viger behændigt uden om det sentimentale

Otto Pretzmann
”Kærestebreve” baserer sig på et skuespil af A.R. Gurney. Han havde først indleveret det til et forlag som en roman, men fik det i hovedet igen med besked om, at det jo er et skuespil. Og som sådan har det så haft sit liv i mange, mange år. Her Marianne Høgsbro i rollen som Melissa. Foto Peter Broen
Teateranmeldelse 9. marts 2018 19:46

Teater: A.R. Gurney: "Kærestebreve"

To elskende mødes på en bro i regnvejr. Dette er et billede, vi får lov at dele med de to i kraft af en livslang brevveksling. Mange har oplevet stykket med Bent Mejding og Susse Wold i de to roller. Og det kan ikke benægtes, at dette stykke dramatik næppe kan forløses med en gulvbas og en trækharmonika i hovedrollerne. Her dur kun to stradivariuser, og dem råder Aalborg Teater heldigvis over i deres opsætning: Marianne Høgsbro og Henrik Weel. Tilmed i Hans Henriksens knivskarpe instruktion, som foretrækker kattepoter for tigerspring og med sin afdæmpede præcision velgørende undviger sentimentale invitationer fra Gurneys tekst, samtidig med at dramaets bevægende sider forløses uden brug af Kleenex (som i dag vist hedder "Budget"? Altså dem med en fotomodel på forsiden, fanget på karrierens højdepunkt: Et kæmpe nys!)

Det store nys udebliver

Prøv PLUS i en måned for 0 kr.

Få adgang til alle historier på Nordjyske.dk.
Nye artikler hver dag.

Prøv gratis i 30 dage

Herefter 99 kr./md. - Du kan frit afmelde når som helst.

Om NORDJYSKE Plus

Teateranmeldelse

Henter artikler...

Vi anbefaler

Henter artikler...

Nye artikler

Henter artikler...