Plus

Lærerne i Frederikshavn skal lære at tackle konflikter

Børn og unge opfører sig anderledes i dag end for 10-15 år siden, siger skoleleder

Lars Hofmeister og Hans Ravn
Gertrud Lundstrøm er lærer i Skoledistrikt Syd i Sæby, og hun står bag et kursus, hvor lærere og pædagoger bliver bedre til at håndtere konflikter.
Folkeskole 13. september 2018 15:52

FREDERIKSHAVN: I den kommende tid er 160 lærere, som er tilknyttet Skoledistrikt Syd i Frederikshavn Kommune, på kursus i konflikthåndtering.

Kurset er en del af nogle indsatser i forhold til at sikre et bedre arbejdsmiljø på alle kommunens skoler, og nu er den sydlige del gået i gang med at klæde lærere og pædagoger bedre på.

- Hvis der for eksempel opstår en konfliktsituation mellem to halvstore elever, som er i et verbalt skænderi med hinanden og som måske udarter sig til en regulær slåskamp, vil det stille nogle høje følelsesmæssige krav til medarbejderen. Derfor er det vigtigt med nogle værktøjer til at løse konflikten, siger lederen af Skoledistrikt Syd, Lars Sven Lundgreen.

- Men er det at løse konflikter ikke bare en del af lærernes og pædagogernes arbejde?

- Jo, men medarbejderne står i dag over for børn og unge, som agerer anderledes, end de gjorde for 10 eller 15 år siden. Ligesom lærere og pædagoger ikke har den samme medfødte autoritet som før i tiden, siger Lars Lundgreen.

- Når lærerne og pædagogerne bliver dygtigere til at løse konflikter, er man inde og arbejde med børnenes trivsel, dannelse og udvikling. Børnene har brug for at lære, hvordan man kan løse en konflikt på en ordentlig måde, så de ikke går hjem fra skole med ondt i maven. Så en bedre konflikthåndtering er også at give børnene noget dannelse, siger Lars Lundgreen.

Gertrud Lundstrøm er lærer og arbejdsmiljørepræsentant i Skoledistrikt Syd, og hun har været med til at arrangere kurset i konflikthåndtering.

Hun konstaterer, at konflikter fylder rigtig meget i skolerne i dag.

Er optaget af sig selv

- Børn har rigtig svært ved at justere sig i forhold til hinanden. Børn og unge ser meget på sig selv og er optaget af sig selv. Og det der med at vende tingene om og se situationen fra andre sider, er vanskeligt for børnene, siger Gertrud Lundstrøm.

Men hvordan løser man så konflikter i en moderne skole efter et kursus i konflikthåndtering?

- I en konflikt forsøger man tit at give nogen skylden for noget. Men det skal man ikke. For vi ser jo på konflikten med hver vores briller.

- Når to børn er i konflikt, søger jeg aldrig efter, hvem der har skylden. Hvert barn gør jo det, de kan. Og de håndterer nogle ting ud fra de ressourcer, de har.

Derfor skal medarbejderne først og fremmest lytte og høre på, hvad eleverne fortæller og anerkende deres forklaringer, forklarer Gertrud Lundstrøm.

Kurset handler også om, at lærere og pædagoger skal blive bedre til at lære sig selv at kende.

- Hvad er det for nogle situationer, som provokerer, og hvad er det, der gør, at den enkelte lærer bliver så "skide irriteret" over en elevs opførsel.

- For også lærere og pædagoger er jo meget forskellige, siger Gertrud Lundstrøm.

Citat
Så hvis vi skal løse andres konflikter, er vi nødt til at blive klogere på os selv. Vi kan ikke altid være så professionelle og lade som ingenting. Som lærer og pædagog kan vi jo også komme op i det røde felt.
Gertrud Lundstrøm

Skoledistrikt Syd består af skoler i Sæby, Hørby, Østervrå, Dybvad og Voerså.

chat_bubble Kommentarer keyboard_arrow_down

Log ind for at kommentere.
Henter artikler...

Folkeskole

Henter artikler...

Vi anbefaler

Henter artikler...

Nye artikler

Henter artikler...