annonce

5 lette trin til at skabe motivationen til at løbe

Det kan være hårdt at skabe motivationen til at løbe.

Nogle dage kan virke grå og kedelige, hvor det kan være svært,at få kroppen ud ad døren. Andre dage kan være solrige og perfekte til en løbetur, men af en eller anden grund, så har du bare stadig ikke motivationen. Vi har derfor samlet den store guide til, hvordan du skaber motivationen til at løbe med 5 lette trin.

1. Start med planlægning og en målsætning

Nogle gange kan livet virke for travlt til at nå en løbetur, og det er dette udgangspunkt, der sætter barrieren for, at de fleste ikke kommer i gang. Livet handler om at lave prioriteringer, og det er derfor essentielt, at du behandler din løbetur som en aftale, du ikke kan komme udenom.

Et godt trick er at tage din kalender og planlæg dine ture på forkant. På denne måde bliver det ikke et spørgsmål, om du impulsivt har tid eller lyst. Det kommer i stedet til at handle om din personlige målsætning. Du har ugen inden beskrevet, at du gerne ville løbe mandag, onsdag og fredag inden arbejde. Du bliver derfor nødt til at nå disse målsætninger. Du vil opleve en stærkere motivation til at få løbeturen gjort, hvis du har planlagt den i god tid. Du vil også konstant gå og være opmærksom på, at du har denne aftale med dig selv i morgen.

2. Gør løb til en rutine

Når du har planlagt dine løbedage og har styr på din personlige målsætning, så er det nu essentielt, at du gør dette til en rutine. Dette betyder, at hvis mandag, onsdag og fredag er dine løbedage, så er det vigtigt, at du bliver ved med at behandle dem sådan. Jo længere tid du er i stand til at holde dette skema, desto større chance er der for, at det bliver til en rutine, som du kan holde ved.

3. Gør det sjovt

Hvis du endnu ikke er inde i den store løberutine, og endnu ikke har oplevet den berygtede ’runners high’, så kan det være en god idé, at du tager noget underholdning med til turen. En løbetur er nemlig en perfekt mulighed for at lytte til det nyeste musik eller høre den seneste episode af din favorit podcast. Generelt er underholdning i lyd-format en fantastisk mulighed for at gøre turen sjovere og virke kortere, end hvad den måske faktisk er. Hvis du i din dagligdag ikke har tid til at høre musik eller podcasts, så kan løbeturen også blive til det perfekte pusterum, hvor du faktisk har muligheden. Dette kan være med til at gøre din løbetur til et højdepunkt, som du med tiden vil se frem til.

4. Belønningssystemet

Det kan være hårdt at tage de første skridt på sin løbetur. Derfor kan det være en rigtig god idé at sætte et belønningssystem op for sig selv. Giv dig selv en belønning af en eller anden art, efter du har været ude og løbe. Dette kunne være i form af en snack, et dejligt langt bad, en episode af din favorit serie på Netflix eller noget helt andet. Et belønningssystem vil træne din hjerne til at se frem til turen, og du vil opleve en øgede følelse af motivation i forbindelse med din løberutine.

5. Sæt rammerne for succes

For nogle mennesker så kan barrieren for at komme i gang virke for stor til at komme over. Derfor kan det være essentielt, at du sætter rammerne for din egen succes. Hvis problemet opstår, når du skal ud ad døren for at løbe, så prøv at tage løbeturen ind til dig. Der findes et hav af løbebånd, der passer til både den øvede løber og den grønne begynder. Er du i tvivl om hvilken maskine, der passer til dit behov, så kan du med fordel tjekke løbebånd på CSL. Her kan du læse om de 13 bedste modeller, hvordan de er testet og hvilken, der passer bedst til dit løbebehov.

Vi håber denne guide har hjulpet dig med at finde motivationen til din næste løbetur.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst