annonce

Alderdom uden skavanker?

Her er 4 sygdomme, du kan forebygge og behandle.

Danskerne bliver ældre og ældre – og heldigvis for det. Med alderdommen kommer dog en stribe af skavanker, som mange tusinde hvert eneste år døjer med. Der er dog rigtig mange af disse dårligdomme, du kan gøre en indsats for at forebygge og/eller behandle, hvis uheldet er ude. Det kigger vi nærmere på i denne artikel, hvor du får fire hyppige eksempler på skavanker, der plager hr. og fru Danmark.

Problemer med øjne og syn – alt fra alderssyn til flydere i øjet

Øjnene og synet er et udsat område, der nemt kan blive ramt, efterhånden som vi bliver ældre. Det kan være alt fra helt almindeligt alderssyn til flydere i øjet, der også er kendt som spindelvæv, grød, fluer, vandmænd eller floaters. Kært barn har som bekendt mange navne. Det er naturligvis umuligt helt at forebygge både et dårligt syn og flydere i øjet, men med synstræning og løbende kontrol kan du faktisk komme et langt stykke.

Forsvinder flydere i øjet? Som udgangspunkt ikke. Mange lærer på sigt at ignorere dem. Skulle du være så uheldig at opleve flydere i øjet, er der dog faktisk mulighed for at få behandling for flydere via Laser Vitreolyse. Vil du læse mere om behandling af flydere i øjet, så følg linket.

Udfordringer med hørelsen

Selvom hørelsen nok er en lidt anden størrelse end flydere i øjet, så kan det være frustrerende at have en i familien, der har en utrolig dårlig hørelse – både for dig, men også for vedkommende. Her handler den forebyggende indsats primært om ting, du IKKE skal gøre, fx at høre høj musik i lang tid eller lign. Helt at undgå en forringelse af hørelsen er svær, men her kan et høreapparat gøre en stor forskel.

Overvægt er en katalysator til mange sygdomme

Der er ingen tvivl om, at overvægt generelt er et problem i mange vestlige lande, herunder naturligvis også Danmark. Det er ikke bare en udfordring i sig selv, men det fungerer også som en katalysator til alverdens andre dårligdomme og andre ubehageligheder. Sørg for at motionere, også når du kommer op i alderen. Og sammensæt en varieret, sund kost, der sikrer, at din krop har de byggeklodser, som skal til for at sikre et generelt godt helbred. Man er som bekendt, hvad man spiser.

Gigt er desværre hvermandseje

Den sidste dårligdom, vi har taget med i denne omgang, er gigt i de mange forskellige afarter, der desværre findes. Det er noget, mange døjer med, og selvom det primært er ældre mennesker, så oplever flere og flere yngre det også i disse år. Måden, du kan forebygge det på, er dels ved regelmæssig motion, men også at undgå tunge eller langvarige løft og gentagelser, der belaster din krop. Ved løbende at pleje din krop, dens led og knogler sikrer du, at den har et godt udgangspunkt for netop at undgå at udvikle skavanker som gigt. Igen er nogle naturligt nok mere genetisk disponeret til at udvikle gigt, men du kan gøre meget.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.