annonce

Alt hvad du skal vide om PMS

PMS rammer de fleste kvinder i perioden op til ens menstruation. Det er en normal tilstand at få, efter ens ægløsning er overstået og ens menstruationscyklus starter.

Det kan være svært at have PMS, fordi smerterne kan komme i en så voldsom grad, at man ikke kan være i sig selv. Der findes heldigvis metoder, som du kan bruge, hvis du døjer med slemme PMS-symptomer. I denne artikel vil vi undersøge mere, hvad PMS er, og hvordan du kan få styr på din PMS.

Hvad er PMS egentlig?

PMS står for præmenstruelt syndrom, der er en tilstand, som de fleste kvinder vil opleve at have, før deres menstruation går i gang. Nogle kvinder vil også have PMS symptomer i de første par dage af deres menstruation, hvor det langsomt vil fortage sig, når menstruationen er ved at stoppe. PMS-symptomerne er meget varierende blandt kvinder, hvor nogle slet ikke vil have nogle gener. Andre døjer med slemme PMS-symptomer, og må tage smertelinderende medicin for at kunne være i sig selv.

PMS opstår som følge af den ændrede hormonbalance, der er i kroppen, når man menstruerer. Der er kendetegnende fysiske og psykiske symptomer, som de fleste kvinder vil kende til. De fleste vil genkende smerter i maven eller ved lænden, hvor andre døjer med hovedpine i slem grad optil menstruationscyklussen starter. De psykiske symptomer er ofte træthed, irritabilitet og sårbarhed, der er meget fremtrædende i den periode.

Hvad kan man gøre?

PMS er en ret så normal ting at have, når man er kvinde og menstruerer. Det er ikke farligt, men det kan være meget generende i ens hverdag. Man stopper med at have PMS symptomer, når man går i overgangsalderen. Man skal naturligvis ikke have vedvarende smerter eller ekstreme smerter i forbindelse med PMS. Derfor findes der metoder, som du kan benytte dig af, hvis du døjer med slemme PMS-symptomer.

Mange finder det afslappende og lindrende ved at dyrke motion. Her kan spændte musklerne blive løsnet og man får mere energi og ”glæde” ved at træne. Træningsformerne skal passe til dig og dine behov. Det kan være alt fra at løbe en tur og svømme til en frisk gåtur sammen med en veninde.

Der er også specielle kosttilskud til kvinder med PMS, som du kan tage, når du har premens . Det kan hjælpe dig med at få styr de værste smerter eller andre gener. Her vil du opleve, at din hormonbalance vil være mere i harmoni, og træthed og de andre typiske symptomer vil blive mindsket.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.