annonce

Av min fod!

Der er ingen tvivl om, at smerter i fødderne kan være uudholdeligt.

Mange af os kender nok følelsen af at have ondt i fødderne på enten daglig basis eller i perioder, men det er der heller ikke noget mærkeligt i, for vores fødder bruges hver dag, og mere end vi fleste er klar over. Vi står, går og løber en stor del af dagen, hvilket kan give meget ømme fødder. For nogle er smerterne større end andre, og hvis man døjer med smerter i forfoden, kan det være et symptom på nedsunken forfod.

Nedsunken forfod kan være meget smertefuldt, og det føles som om, at man går direkte på knoglerne. Dette kan også resultere i hård hud eller ligtorne, som også kan være smertefuldt at gå rundt på. Nogle gange kan man mærke de første symptomer på nedsunken forfod før smerterne kommer. De signaler man skal være opmærksom på, er blandt andet en stikkende eller sovende fornemmelse i foden, da man ved nedsunken forfod oplever at presset på nerverne i fødderne øges. Derudover kan man også have udseendesmæssige symptomer ved for eksempel at en tå bliver presset skæv, hvilket også er det der kaldes en hammertå. Alle tæer på nær storetåen kan i princippet rammes af dette, men det er ofte i tåen ved siden af storetåen, der rammes.

Behandling

Er man så uheldig at døje med en nedsunken forfod, så findes der forskellige behandlingsmetoder. Blandt andet kan man prøve indlægssåler, som kan hjælpe med at give ekstra støtte, så belastningen på foden bliver mindre. Her er det vigtigt at være opmærksom på, at man skal anskaffe sig den helt rigtige sål, der passer præcis til ens fod, ellers kan den i værste tilfælde gøre det hele være. Derudover skal man også sørge for, at indlægssålen har en indbygget pude, så man ikke har en separat pude, man selv skal indsætte i skoen. Det kan både besværligt og svært at få den til at sidde rigtigt.

Der findes forskellige typer af indlæg alt efter hvilken type af nedsunken forfod, man har. Derfor er det vigtigt, at man rådgiver sig med eksperter, som kan lave den helt rette indlægssål, sådan så man ikke forhøjer smerterne. Man kan forebygge nedsunken forfod ved at sørge for at gå i ordentligt fodtøj, der fordeler belastningen på foden ligeligt. Nogle kan være disponeret for nedsunken forfod gennem deres gener, da det kan være en arvelig tilstand. Her kan det være svært at forebygge, men hvis man ved, at man kan være disponeret for det, er det ekstra vigtigt at sørge for godt fodtøj. Hvis man er meget fysisk aktiv og træner en del, kan det være en god idé, at undersøge hvilke sportsgrene eller træningsøvelser der belaster fødderne mindst muligt, så man på den måde også kan forebygge. Der er altså forskellige forebygningsteknikker, som man kan gøre brug af, hvis man vil undgå eller forsøge at mindske smerterne ved en nedsunken forfod. Fødderne bærer os gennem livet, og det er vigtigt, at vi passer godt på dem.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst