Business

Det kan være svært at afgøre, hvornår det er tid til, at dit barn skal få sin første mobiltelefon. Derudover skal i gøre jer overvejelser om, hvilken telefon barnet skal have og ikke mindst, hvilket abonnement man skal vælge.

Virksomhed

Telia

Adresse

Holmbladsgade 139, 2300 København S

Telefon

88 93 75 10

E-mail

mobilprivat@telia.dk

Webside

https://www.telia.dk/privat/

Annonce Virksomhedsprofil - 28. aug 2018

Barnets første mobiltelefon

Er dit barn 9 år gammel? Så er det tid til at få sin første mobiltelefon

I 2015 viste en undersøgelse foretaget af YouGov, at børn i gennemsnit er 9 år gamle, når de får deres første mobiltelefon. Undersøgelsen viste også at 70% af de adspurgte forældre, oplevede et socialt pres fra omgivelserne om, at give deres barn en mobiltelefon, selvom de selv mente, at barnet ikke var gammel nok. Dog fandt mange forældre også en stor sikkerhed og tryghed i, at de kunne komme i kontakt med barnet over mobilen, og at barnet kan kontakte dem, hvis noget skulle være galt.

Valg af telefon og abonnement

Børn har ofte en holdning til, hvilket mobilmærke de synes er sejest for tiden, fx Apple eller Samsung. I den alder afhænger det selvfølgelig også meget af, hvilke telefoner de andre har – sørg derfor i god tid at snakke med de andre forældre til et forældremøde om, hvorvidt der skal være fælles rammer for dette.

Der findes mange billige, gode smartphones på markedet. Snak eventuelt med en forhandler og hør, hvilke modeller de anbefaler til børn. Barnets første mobil er en rigtig god anledning til at lære dem at være kritiske forbrugere og lære dem, at det er en brugsgenstand og en værdigenstand, som ikke er et stykke legetøj, og som dermed skal passes godt på.

Når du skal vælge et mobilabonnement, skal du overveje, hvad det skal indeholde. Find sammen med dit barn ud af, hvad der er allervigtigst, at kunne bruge telefonen til. Måske skal I have et mobilabonnement med fri data, måske skal I have et, hvor I kan styre og begrænse dataforbruget. Alle teleselskaber har abonnementer i forskellige størrelser, og der findes en del abonnementer egnet til børn. De fleste af disse indeholder en funktion, hvor barnet altid kan ringe til udvalgte numre, fx jeres, selvom taletiden er opbrugt.

Sæt regler for brug af telefon og snak om internettet

Det er vigtigt at sætte regler op for dit barns brug af telefonen. Dette kan eksempelvis være tidsbegrænsning for brug af telefonen, eller at den ikke må benyttes under middagen eller inden sengetid.

Det er også vigtigt, at I sørger for at have en åben og løbende dialog omkring internettets mange muligheder og farer. Fortæl dit barn generelt om onlinelivet,de sociale medier og hvilke hjemmesider, der er okay at bruge. Medierådet for børn og unge har lavet en udførlig guide til, hvordan du kan snakke med dit barn om det mobile univers og alt hvad det indeholder, samt hvad du skal være opmærksom på, og hvad du skal snakke med dit barn om.

Barnet skal forstå mobiltelefonens værdi

Det kan være en god idé at tale med dit barn om, hvad en telefon koster – både ved indkøb og på månedlig basis, men også hvad det koster at reparere den, hvis den går i stykker. Det kan hjælpe barnet til at forstå mobiltelefonens værdi.

Børn kan også have svært ved at forstå alvoren ved at bruge rigtige penge på eksempelvis spil over telefonen. Snak med dit barn om dette og hvis det bliver nødvendigt, kan du sætte en ’lås’ på apps, så der ikke kan trækkes penge på den måde.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...