annonce

Billeder skaber blikfang – ord skaber tillid

Ordet er den bedste løsning, hvis du vil opnå tillid.

Et billede siger mere end 1000 ord. Sådan lyder en ofte hørt kliche. Det er måske rigtigt nok. Billeder siger da en helt masse. Det er hævet over enhver tvivl. Men de siger måske for meget – så meget, at man som modtager ved, at man skal være på vagt.

Vi ved, at billeder misbruges til at skabe særlige følelser for et produkt, som udelukkende har til formål at manipulere modtager til en købshandling. Derfor skaber billeder ikke tillid. Det gør ord derimod. Salg bygger derfor i langt højere grad på 'gode' ord end gode billeder.

Godt sprog skaber tillid

Det er gennem ordene, at kunden får tillid til produktet og den virksomhed, der står bag produktet.

Godt sprog er i denne forbindelse ikke sprog, der er pumpet op med retoriske virkemidler. Det skaber ikke tillid. Tværtimod får man indtryk af en afsender, der forsøger at oversælge sit produkt, og man undres over, at produktet ikke er godt nok til at sælge sig selv.

Godt sprog er sprog, der klart og præcist informerer om produktet, og som giver læseren de oplysninger, læseren søger.

Korrekt sprog er afgørende

Et afgørende element i tillidsvækkende sprogbrug er, at sproget er korrekt. Hvis sproget indeholder stavefejl, tastefejl, kommafejl og tilsvarende sender det et utvetydigt og stærkt signal til læseren om, at afsender er sjusket. Og det smitter af på det produkt eller den service, man tilbyder.

Det skaber en grundlæggende tvivl om produktets kvalitet, hvis det sprog, der skal beskrive produktet, mangler kvalitet, og det skaber en grundlæggende mistillid til, at den virksomhed, der står bag produktet, er professionel og seriøs.

I en engelsk undersøgelse har 1000 personer svaret på, hvad de finder mest forstyrrende ved virksomheders ageren på sociale medier som Facebook og LinkedIn. Et stort flertal svarede, at det mest forstyrrende er stavefejl og sjuskefejl.

Det er overraskende, men man skal ikke underkende betydningen af korrekt sprog. Det sender et klart signal om, at afsender er professionel, seriøs og grundig.

Professionel korrekturlæsning

Derfor er mange virksomheder opmærksomme på, at de tekster, man bruger eksternt, er blevet meget grundigt korrekturlæst. Hvis man ikke selv har en korrekturlæser i huset, kan man bruge et bureau med speciale i korrekturlæsning til erhvervslivet. Det kunne være Opgavekorrektur eller tilsvarende.

De tekstbureauer, der er bedst til at løse korrektur-opgaver, er naturligvis de bureauer, der udelukkende har korrekturlæsning som sit fokus. Når korrektur er det, man gør fra 8-16, opbygger man en erfaring og en sikkerhed i arbejdet, der gør, at man kan udføre korrektur på et højt niveau.

Hos bureauerne kan du få rettet en tekst på flere niveauer og på flere sprog. Man kan som regel vælge en korrekturform, der retter alle de formelle fejl. Så er det på plads. Men man kan også vælge en udvidet korrektur, der udover at rette alle fejlene optimerer sproget således, at det bliver mere flydende og læseværdigt.

Hvad med fortroligheden?

Det er helt legitimt og meget forståeligt, at man i den forbindelse overvejer, om de tekster, man sender ud af huset til professionel korrektur, også behandles professionelt. Det kan man være helt sikker på, at det er tilfældet. I disse GDPR-tider har de professionelle korrektur-bureauer faste procedurer for, hvordan man håndterer modtagne tekster forsvarligt, så de ikke kommer i hænderne på tredjemand.

Det samme gælder personoplysninger og al anden data. Et professionelt bureau har sikre hjemmesider og har styr på de eksterne servere, hvor informationer lagres. Det er afgørende, at korrekturbureaet ikke har tekster, der flyder tilfældigt rundt i forskellige systemer, så de eksponeres for 'digitalt' tyveri.

I begyndelsen var ordet ...

Ja, ordet er det fundamentale. Ord skaber mening, ord skaber betydning, ord skaber gode produkter.

Vi lever godt nok i en visuel kultur, ja, men ordet er stadig den udtryksform, der skaber mest tillid. Og i en verden, hvor valgmulighederne er uendelige, og der er mange om buddet, er tillid et afgørende kriterium, når kunden beslutter, hvem man vil handle med.

Har du ikke råd til en korrekturlæser i huset, bør du sende dine tekster til en professionel korrekturlæser.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst