annonce

BPA-ordning – Her er alt du skal vide

BPA er en forkortelse for borgerstyret personlig assistance, og det retter henvendelse mod personer, som har behov for personlig assistance.

Det kan være grundet en varig nedsat funktionsevne, som enten er fysisk eller psykisk. Er man i denne kategori, kan man få bevilget en BPA-ordning , som på mange måder vil aflaste og hjælpe i det daglige. Hør mere her.

Hvilke behov giver krav på borgerstyret personlig assistance (BPA-ordning)?

Det er enormt individuelt, hvad der giver krav på personlig assistance. Det kan som nævnt ovenfor være nedsat funktionsevne både fysisk eller psykisk, hvilket giver behov for overvågning, personlig pleje eller generel pleje i form af tilstedeværelse fra ledsager til at fungere i det daglige. I tilfælde af, at man falder inden for denne definition, vil man kunne søge hos kommunen for eventuel støtte i form af en ledsager eller hjælper. Det sker gennem den førnævnte BPA-ordning, som bliver udstedt i hele landet.

Dine behov skal altså række udover det normale – i det her tilfælde skal behovene være mere omfattende end blot hjemmehjælp, ligesom ’reglerne’ foreskriver en alder over 18 år for mulig hjælp eller støtte.

Få en konsulent til at hjælpe dig med meget af det praktiske

Du kan vælge forskellige BPA-services hos forskellige udbydere i Danmark. De kan være behjælpelige med rådgivning og viden i forbindelse med din BPA-ordning. Deres services er mange, og tæller blandt andet ansættelseskontrakter, udarbejdelsen af APV (lovpligtigt), løbende indberetning, som gør livet nemmere for alle parter, forsikringer, vikardækning og meget mere. De forskellige services kan man høre mere om ved at kontakte en udbyder. De er meget behjælpelige, og tager gerne al kommunikation med kommunen, så du slipper for denne del. Det kan godt være en langsommelig proces, hvor man hurtigt kan tabe overblikket.

Slip for alt besværet og hav fokus på det vigtigste

Ovenfor er alle punkterne nævnt, som en eventuel udbyder hjælper med. Du skal derfor selv stå for følgende: de daglige gøremål (hvad er der på dagens dagsorden), diverse oplæring i diverse ting, vagtplan, personalepleje (mus-samtaler og generelle møder) og til sidst: ansættelser. Det er et vigtigt punkt, da man skal tilbringe meget tid med sin hjælper. Derfor skal der også være harmoni og gensidig respekt med den enkelte.

Hvem skal jeg kontakte for at få denne service?

Hvis du føler dig berettiget til en BPA-ordning er det din kommune, som du skal kontakte. De vil vejlede og rådgive dig videre derfra. De vil vigtigst af alt, vurdere om du har brug for en BPA-ordning. Hvis dette er tilfældet, er det dem, som sætter tingene i gang.

Er du på udkig efter et firma, som skal hjælpe dig? Så er det bare med at gå på jagt. Du kan nemlig selv kontakte udbydere uden at kontakte kommunen først. Når du først har fundet en god udbyder, skal du blot læne dig tilbage, da de står for kommunikationen frem og tilbage med kommunen.

Kom i gang med at gøre BPA-ordningen nemmere, og få hjælp udefra.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.