annonce

Det er tid til vinterdæk – eller er det?

Efterårets vinde er begyndt at ruske i trætoppene, og inden længe skøjter brune visne blade hen over vejen, når du kører af sted om morgenen.

Pludselig kommer du til at tænke på, hvornår det nu er, at vinterdækkene skal findes frem fra deres sommerhi bagerst i skuret. Du er i tvivl hvert år. Er det, når der meldes minusgrader første gang, eller er det ved en bestemt temperatur? Det er aldrig til at huske. Her får du en tommelfingerregel og nogle facts om, hvorfor vinterdækkene er vigtige om vinteren.

Mange ved ikke, hvornår vinterdækkene skal på

Mange danskere – overraskende mange faktisk – er hvert år i tvivl om, hvornår det er, de skal bytte sommerdækkene ud med vinterdækkene. Det er typisk noget, man glemmer i samme øjeblik udskiftningen er foretaget og bilen kan køre sikkert på de frosne veje. Men det er vigtigt at få dækkene udskiftet på det rigtige tidspunkt. Skifter du for hurtigt, slider du dine vinterdæk alt for hurtigt, og venter du forlænge, kan det gå hen og blive usikkert og måske direkte farligt, når den første frost overrasker, og du stadig kører rundt med sommerdæk. Det kan give nogle meget uønskede situationer for både dig og dine medtrafikkanter.

Det rette tidspunkt – en tommelfingerregel

Der er en tommelfingerregel, man kan benytte. Den går ud på, at du skal skifte dine sommerdæk ud med vinterdæk, når skolebørnenes efterårsferie nærmer sig. Det du i tillæg skal være opmærksom på er, at temperaturen er en afgørende faktor for, hvornår dækkene skal skiftes. Når temperaturen er ca. syv grader om dagen, og du kan se på vejrudsigten, at den hovedsagelig vil ligge der eller derunder, er det tid at skifte.

Pas på glatte veje morgen og aften

Hvorfor lige ved syv grader? Spørger du måske. Det er fordi, når dagstemperaturen er nede på syv grader, så kan temperaturen meget hurtigt falde til nulpunktet eller komme helt ned på minusgrader om natten. Det betyder, at du kan risikere at komme ud på glatte veje om morgenen eller om aftenen. Det er en meget ubehagelig overraskelse at komme ud til en bil, der er iset til, men stadig stå på sine sommerdæk. I det tilfælde er det faktisk bedst at lade bilen stå om muligt.

Dæk til hver sin årstid

Måske har du ofte tænkt på, hvorfor man så ikke bare kan køre på vinterdæk hele året. Så var man da fri for alt det skifteri, for ikke at tale om at skulle gå og huske på, hvornår dækkene skal skiftes. Det er bare sådan, at vinterdækkene ikke er lige så sikre at køre med om sommeren, som sommerdæk er. Dækkene er hver især konstrueret til hver deres årstid. Sommerdæk til de varme sommerveje og vinterdæk til de kolde vinterveje. Læs mere på Quickpot om dæk her.

Blød og hård gummi

Grunden er, at dækproducenterne gennem års udvikling har fundet ud af, at sommerdæk skal laves af en hårdere gummi end vinterdæk. Ellers bliver gummiet for blødt i de varme sommertemperaturer og mindsker bilens køreegenskaber. Derfor bliver vinterdækkene ganske enkelt for bløde om sommeren, men egner sig rigtig godt til kolde vinterveje. Sommerdæk bliver til gengæld alt for hårde om vinteren og gør, at bilen ikke står ordentligt fast. Især ikke i slud og sne og på is. Ud over, at dækkenes gummi er forskellig, er deres dækmønstre også forskellige. Vinterdæk er konstrueret med lameller og et dækmønster, der hjælper bilen med at stå fast på en sneklædt og glat vejbane.

Søg eventuelt mere viden

Hvis du vil vide mere om lige nøjagtigt hvilke dækfabrikater, der er de bedste kan du søge på de dæktest, som for eksempel FDM lægger på deres hjemmeside hver år. Her kan du se, hvordan de enkelte dækmærker placerer sig i forhold til hinanden.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst