annonce

Få succes med analog markedsføring i en digital tidsalder: Plakatophæng hitter

Plakater og plakatophæng har i mange år trendet i boligindretningen, og det er ikke altid kun designerplakaterne, der vinder danskernes hjerter.

Over årene har flere virksomheder haft held med at designe plakater, som nærmest er blevet kult eller har sat sig betydeligt fast i danskernes bevidsthed.

Mange danskere har taget disse plakater til sig i en sådan grad, at de indgår i boligindretningen. Fine eksempler på plakatophæng med denne status er Cirkelkaffe med den ikoniske Cirkelpige og Carlsbergs Citronvand med pigen i den lille, røde kjole. Denne succes har selvfølgelig enorm brandingværdi for de pågældende virksomheder, men dit plakatophæng behøver dog ikke at få samme status for at være en stor forretningssucces.

Som virksomhed, organisation eller anden afsender med et budskab er der stor værdi i at designe en plakat, der skaber blikfang, hvis man har en sag eller et produkt, som man gerne vil skabe opmærksomhed omkring. De analoge plakater fungerer nemlig stadig fremragende til markedsføring, selv i denne digitale tidsalder.

Skab blikfang og et professionelt udtryk

En stor del af nøglen til at få succes med den mere analoge branding i form af et plakatophæng er at designe en plakat, der skaber blikfang, og at præsentere den godt. Du præsenterer nemt dit plakatophæng på fornem vis med plakatskinner eller plakatlister. Fordelen ved plakatskinner, plakatophæng eller plakatlister er, at disse kan være med til at give et mere professionelt og afsluttet udtryk til dit budskab eller din forretning. På den måde signalerer du med plakaten, at det er en professionel og velorganiseret forretning, organisation eller virksomhed, der står bag.

I modsætning hertil skaber en krøllet, flosset, våd eller iturevet plakat et mindre professionelt udtryk. Dette kan du undgå med det rette plakatophæng som plakatlister eller plakatskinner.

Hvis du skal skabe et plakatophæng, der skaber blikfang, handler det i høj grad om, at plakaten skal se indbydende ud, at den er letlæselig, at plakatens budskab eller formål er tydeligt og let at afkode, at plakatens design er enkelt og struktureret, og at plakatens tekst er kortfattet.

Du kan også skabe blikfang med en provokation eller ved at skabe overraskelse , hvis din forretning eller dit budskab kan bære det. Det er ikke i alle sammenhænge, at det er passende, så du skal overveje, hvad det gør ved dit budskab, hvis du vælger at teste og lege med grænserne på din plakat.

Tænk i farver, der virker indbydende, tekst, der enkelt og kort fortæller, hvad det hele går ud på, former, billeder og figurer, der ikke fremstår rodede, og et overskueligt og minimalistisk layout. Det er også vigtigt, at din plakat er informativ og oplyser om, hvor interesserede eller nye kunder kan opsøge dig og din virksomhed eller organisation. Det er derfor vigtigt, at det tydeligt fremgår, hvem afsenderen er, og hvordan du kan kontaktes.

Tænk over, hvor du placerer dit plakatophæng

Selvfølgelig er en stor del af succesen med markedsføring på analog vis med et plakatophæng tilskrevet designet af plakaten, men det er også vigtigt, at du er strategisk i forhold til, hvor du hænger din plakat op.

Tænk blandt andet over, hvor din målgruppe eller kundegruppe særligt færdes, og hæng en række plakater op på flot og professionel vis i dette område. Tænk også over at hænge plakaten et sted, hvor den er synlig og let at få øje på. Det giver for eksempel ikke meget mening at hænge en plakat op i et hjørne af en uddannelsesinstitution, hvor der stort set aldrig går nogen mennesker forbi. Hæng dine plakater centralt, hæng dem i øjenhøjde eller på overflader, som mennesker ofte er i kontakt med. Det kan for eksempel være i svingdøre eller på døre generelt.

Der kan også nogle gange være en fordel i at hænge flere af denne samme plakat op ved siden af hinanden. På den måde vil øjet hurtigere bemærke, at der er noget spændende at være opmærksom på, fremfor hvis der kun hænger én plakat.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.