annonce

Fire tips til dig med tandlægeskræk

Det er sjældent rart at gå til tandlæge. For nogle er det bare en lidt træls og dyr fornøjelse, mens det for andre er direkte angstfremkaldende.

Omkring 40 % lider af tandlægeskræk i Danmark. Det varierer meget, om det bare føles ubehageligt at gå til tandlæge, eller om der er tale om reel angst.

Lige meget om du hører til i den ene eller anden grøft – eller midt imellem – er det vigtigt, at du prøver at håndtere din tandlægeskræk, så du ikke ender med helt at undgå at gå til tandlæge. Det kan nemlig blive både dyrt og smertefuldt på sigt.

Sådan håndterer du en tandlægebehandling

Denne artikel er lavet i samarbejde med Lindberg Tandlægeklinik nær Risskov . De er eksperter i tandlægeskræk, da det er et af de fokuspunkter, der er i klinikken. Behandlerne hos Lindberg tager altid en snak med en ny patient. Så føles det altid trygt – også for dem, der ikke har det godt med at gå til tandlæge. Af den grund er hele klinikken indrettet, så det næsten føles som en spa – en afslappet atmosfære er nøgleordet.

Og det er også et af nøgleordene for at håndtere tandlægeskræk. Læs med her, hvor vi gennemgår nogle af de bedste tips til, hvordan du kommer over din tandlægeskræk, eller som minimum lærer at tøjle den, så du kommer sikkert og roligt gennem en behandling.

1) Tænk over valget af behandler

Du bør vælge din tandlæge med omhu, hvis du har tandlægeskræk. Det er nemlig vigtigt, at du føler dig tryg og tilpas med din behandler, og at du vælger en, der har forstand på patienter med tandlægeskræk. Hvis ikke du føler, at din tandlæge forstår dig og din angst, bør du i stedet vælge en, der har erfaring med og forståelse for det.

2) Vær ærlig over for din tandlæge

Det er vigtigt, at du taler med din tandlæge om din tandlægeskræk. Hvis ikke han eller hun ved det, er det svært at tilrettelægge behandlingen efter det og tage hensyn til din angst. Så føler du heller ikke, at du skal prøve at skjule noget eller lægge låg på din tandlægeskræk. Når du har fortalt om din tandlægeskræk, kan I håndtere det i fællesskab, for eksempel så der ikke er pauser i behandlingen, eller så du kan sige fra, når du har brug for det.

3) Mød op med den rigtige sindstilstand

Den rigtige sindstilstand kan gøre en stor forskel. Du bør være veludhvilet og afslappet, når du går til tandlæge, hvis du har tandlægeskræk. En god idé er også at have afslappende musik med og eventuelt være klar med nogle afspændings- og vejrtrækningsøvelser. Det kan være meget effektivt, hvis du ligger i tandlægestolen og begynder at blive nervøs.

4) Tal behandlingen igennem med din tandlæge på forhånd

Selvom du allerede har fortalt om din tandlægeskræk, kan det være en stor hjælp at tale behandlingen igennem på forhånd – hver gang. Det giver dig mulighed for at fortælle, hvad der gør dig nervøs eller bange ved behandlingen. Så slipper du for overraskelser under behandlingen, der kan gøre dig nervøs. Måske kan det også hjælpe dig, at tandlægen fortæller undervejs i behandlingen, hvad der er i gang med at ske, og hvordan det vil føles.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.