annonce

Forkert og falsk markedsføring og mærkning af fødevarer kan koste virksomheder mange penge

Tilbage i 2018 blev Danæg tildelt en bøde på 20.000 kroner samt to indskærpelser af Fødevarekontrollen for falsk markedsføring af produktet ”Fitness Æg”.

Produktet blev markedsført som havende en helbredende og sund effekt, da Danæg skrev på pakkerne, at æggene ”hjælper kroppen med at bekæmpe infektion”. Dette var ikke tilfældet, og derfor kostede markedsføringen dem både en bøde og to indskærpelser.

Dette er et klokkeklart eksempel på, at falsk markedsføring kan koste virksomheder mange penge. Bøden er dog ikke nødvendigvis det værste, det er derimod indskærpelserne og virksomhedens blakkede brand identitet. Læs mere om, hvorfor korrekt markedsføring og mærkning af fødevarer er vigtigt.

Forbrugerne lader sig guide af mærkninger

Mærkninger og markedsføringer er med til at guide og påvirke forbrugerne, og derfor skal de naturligvis også være korrekte. Forbrugere tager ofte en købsbeslutning på baggrund af markedsføring og varedeklarationen, og mærkningerne er især med til at sikre, at forbrugerne får de nødvendige (og korrekte) oplysninger om et produkt. Det angår både indhold, næring, holdbarhed og oprindelsesland.

Inden for visse fødevarer gælder eksempelvis særlige og skærpede regler for markedsføring, og producenter er altså pålagt bestemte sammensætninger, mærkninger og brug af sundhedsanprisninger inden for disse fødevaregrupper. Hvis du køber en pose ost, skal det altså være ost, der er i pakken. Det er nemlig ulovligt at kalde fødevaren for ost, hvis det i virkeligheden er et blandingsprodukt.

Mærkninger kan også være visuelle

Mærkninger er ikke nødvendigvis altid skriftlige. Tværtimod. Mærkninger kan også være billeder, og ligesom med eksemplet ovenfor, skal der være en rød tråd mellem dét billedet viser og dét, der er i fødevaren. Støder du eksempelvis på en pakke øko-æg, hvor pakken er prydet med et billede af en idyllisk går med grøn og frodig natur rundt om, skal det billede afspejle, at hønsene som har lagt æggene ikke er vokset op i en kæmpe stald sammen med tusindvis af andre høns.

Velkendte mærkninger som vejleder forbrugerne

Når du handler ind, er du måske stødt på det røde Ø, som står for økologi eller nøglehulsmærket, som betyder, det er sundere mad. Hvis vi tager et kig på non-food, finder du også Svanemærket, som indikerer, at varen er blandt de mindst miljøbelastende inden for en bestemt varegruppe. Disse mærkninger skal gøre det lettere for dig som forbruger at lade dig vejlede, når du handler ind, således du ved, at de produkter du køber, lever op til kvaliteten, som mærkerne angiver.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst