annonce

Hjælp til selvhjælp for stressramte

Langt de fleste mennesker reagerer først, når det er for sent.

Tanker som “det sker sikkert ikke for mig”, “jamen, det er da gået godt nok med den belastning indtil videre” og “jeg synes, jeg bliver ved med at være presset i min hverdag” er nogle af de berømte sidste ord, inden bægeret flyder over og filmen knækker.

Kan du nikke genkendende til nogle af de ovenstående sætninger, findes der en klar og tydelig anbefaling: tjek om du er stresset. Måske er dine stresshormoner allerede ved at hobe sig op. Det sker for stadigt flere og flere danske. Både på arbejdspladserne, på uddannelsesinstitutionerne og i det private. Måske sker det på grund af et samfund, hvor vi oplever, at de krav, der bliver stillet til os, og de krav, som vi stiller os selv, er unaturligt høje. Men frygt ej og kan nå at reagere i tide ved at lære dig selv nogle nye vaner. Vi giver dig her en guide til, hvordan nogle gode tips – hvis du læser dette, er du allerede i gang med at tage din belastning alvorligt og stille dig selv nogle rigtigt gode og sunde spørgsmål.

Mærk efter – er du stresset?

Der findes en række spørgsmål, som du løbende bør stille dig selv for at tage temperaturen på dit stressniveau. Synes du, du sover godt om natten? Oplever du nogen gange hjertebanken uden at have foretaget dig noget fysisk anstrengende? Bruger du unaturlige mængder af kaffe, cola eller alkohol bare for at klare dig igennem dagen? Har du uro i kroppen og kan det nogle gange føles som om tankerne bare vælter rundt i hovedet på dig? Hvis du kan svare ja til flere af disse spørgsmål, er der en sandsynlighed for, at du oplever tegn på stress. Men det skal ikke give dig anledning til at du føler dig mere stresset. For det er faktisk helt tilladt at have stress – og der findes mange gode metoder, som kan være med til at mindske symptomerne og give dig mere glæde og livskraft.

Redskaber, der får dig til at slappe af

Du behøver ikke nødvendigvis at skulle besøge en psykolog for at få taget hånd om din stress. Der findes en lang række forskellige redskaber og teknikker, som sandsynligvis kan hjælpe dig med at få skuldrene lidt længere ned i en presset dagligdag. Til enhver smartphone kan du finde apps, der for eksempel guider dig gennem yogaøvelser, vejrtrækningsøvelser, meditation og sågar også en app der hjælper dig med at sove. Disse apps kan være med til at tage toppen af dit stressniveau i særligt belastede perioder. Oplever du dog fortsat belastning over længere tid, bør du overveje at søge professionel hjælp.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.