annonce

Indbyggere i Region Syd er gladest for online psykologhjælp

Samtaler over tablet eller mobil kan blive fremtidens psykologhjælp i områder med lav befolkningstæthed. Privat virksomhed vil ventelister og transporttid til livs uden for storbyerne og har udset regionen til vækstområde.

Hvis det står til den nystartede virksomhed We.Care, skal borgere i Region Syd fremover gå meget mere til psykolog over internettet. Og muligheden er bestemt til stede viser en ny undersøgelse foretaget af Kantar Gallup for We.Care. Her svarer 34% af Region Syds beboere, at de er positivt indstillet over for online psykologhjælp. Det gør regionen til den mest modtagelige for den nye sundhedsteknologi, hvor man kan afholde samtaler med sin psykolog over en videoforbindelse eller skriftlige beskeder. Fire procent har desuden allerede modtaget psykologhjælp på nettet, og det er langt flere end landsgennemsnittet på 2,6 procent.

Direktør for We.Care, Linisha Palm er ikke i tvivl om, hvorfor online psykologhjælp er særligt populært i Region Syd:

-Det er naturligt, at online psykologhjælp er særligt populært i Region Syd, hvor der ofte er langt til en psykologpraksis. Moderne sundhedsteknologi som online psykologhjælp er jo et middel til at modvirke centralisering i samfundet, hvor alting rykker til de store byer. Vi vil gerne sørge for, at alle har samme adgang til psykologhjælp, uanset hvor de bor.

Hun fortsætter:

-Hvis du bor i Næsbjerg, så er der ikke en hel masse psykologer at vælge imellem. Og hvis du samtidig har angst, der gør det svært for dig at komme ud af døren og ned i trafikken, hvorfor skal du så belemres med alle de praktiske problemer, der kan være ved at finde en psykolog, hvor du alligevel skal vente omkring 10 uger på at få tid?

Ventetiden hos danske psykologer har længe været i tale som et problem for folk med akut behov for psykologhjælp. Tal fra Dansk Psykolog Forening viser, at ventetiderne for psykologhjælp i Region Syddanmark har været voksende de seneste mange år. På kun 6 måneder fra november 2017 til maj 2018 voksede ventetiden for psykologhjælp i Syddanmark med halvanden uge, og patienter i regionen skal gennemsnitligt forvente 9,7 uger for at modtage behandling med tilskud fra det offentlige.

Den landsdækkende undersøgelse fra We.Care tyder kraftigt på, at de regionale forskelle i modtageligheden over for online psykologhjælp har meget at gøre med logistik. Således mener danskerne, at nemmere transport, mere fleksible tider og lavere ventetider er blandt de største fordele. Og idet Region Syd har den næstlaveste befolkningstæthed i Danmark, har Linisha Palm udset Region Syd som vækstområde:

-Fordi Gallup-undersøgelsen viser, at folk her er mest modtagelige for online psykologhjælp, har vi udset Region Syd som det vigtigste område for os at vokse i. Det betyder, at vi vil investere en stor del af vores ressourcer til at få regionens beboere til at tage online psykologhjælp til sig i endnu højere grad, siger Linisha Palm.

Hvis indbyggerne i Region Syddanmark ender med at tage online psykologhjælp til sig, vil den udvikling være en del af en større tendens fra udlandet. Eksempelvis har de store afstande i Sverige medvirket til, at sundhedsvirksomheden Kry på under et år blevet landets største aktør inden for kognitiv terapi ifølge eget udsagn. I USA er aktører som Talkspace og BetterHelp allerede blevet milliardstore virksomheder, hvor førstnævnte har mere end en million klienter, der løbende får vendt deres tanker online.

Danskerne har siden 2013 kunnet få psykologbehandling over nettet hos det offentlige, idet Region Syddanmark har kørt Telepsykiatrisk Center med så stor succes, at muligheden i 2018 blev udvidet til en landsdækkende løsning for borgere med angst og depression. Ved den lejlighed fortalte regionernes formand Bent Hansen, at satsningen handler om, at man kan nå flere mennesker over nettet.

Linisha Palm og We.Care har private millioninvestorer, der har indskudt millioner af kroner for at finansiere projektet langsigtet.

Om Gallup-undersøgelsen

© Kantar Gallup for We.Care. Undersøgelsen er gennemført 23/01 – 29/01 2019 og er baseret på GallupForum webinterview med 1.039 repræsentativt udvalgte vælgere landet over på 18 år eller derover.

Om We.Care

We.Care gør det nemt og sikkert at få psykologhjælp. Bag virksomheden står et team af psykologer og erfarne erhvervsfolk med et brændende ønske om at fremme mental sundhed og med en stærk overbevisning om, at teknologi skal hjælpe folk til at få det bedre. Selve softwaren er udviklet sammen med autoriserede psykologer, hvor faglighed og teknologi går hånd i hånd. Visionen bag virksomheden er at gøre psykologhjælp mere tilgængeligt for alle. Både dem, der allerede får psykologhjælp og dem, der af praktiske eller mentale årsager ikke får psykologhjælp, selvom de har et behov. På We.Cares krypterede platform får klienter psykologhjælp af en autoriseret psykolog via chat og video. På WeCare.Software kan psykologer med deres egen praksis benytte samme værktøj til online psykologbehandling af deres egne klienter.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.