Business

Der bliver snakket rigtig meget om kunstig intelligens, og hvordan det kommer til at have indflydelse på verden.

Virksomhed

Micky Weis

Webside

https://www.mickyweis.com/

Annonce Virksomhedsprofil - 4. jul 2019

Kunstig intelligens & marketing?

Generelt set er der et utal af gisninger omkring, hvordan maching learning og algoritmer kommer til at overtage verdenen og fratage vores jobs.

Jeg mener, at Elon Musk og Mark Zuckerberg har en valid pointe at se på det fra et ”frygt” perspektiv, da det er vigtigt, der bliver opsat regler og etiske grænseflader for hele området, så det ikke ender som iRobot.

Der findes dog allerede nogle områder nu indenfor kunstig intelligens, som jeg tror kommer til at forandre vores syn på eksempelvis markedsføring.

Jeg har valgt et par punkter ud indenfor det digitale, og så har jeg taget et område, som jeg altid har interesseret mig meget for; nemlig healthtech.

Produkt og content anbefalinger

Du ved godt, hvilke produkter du vil kigge på, blive inspireret af eller købe, gør du ikke?

Mængden af data stiger og stiger, specielt den data vi selv giver via vores adfærd. Tidligere var det ikke muligt at kvantificere dette i kasser og bruge det aktivt, men vi har formået at putte denne mængde af data ind i algoritmen, der nu er selvlærende.

Volapyk? Ikke helt.

Lad os antage du besøger din favorit webshop og kigger på 200 forskellige produkter. Det kan være alt fra farve, størrelse, stoftype, brand, stil og meget mere. Nu har det firma altså 200 x antal af datapoints eller touchpoints, som gør, at de kan skræddersy både indhold og produkter til dig.

Det samme gælder blogs, der kan skræddersy indhold. Det gælder som sagt webshops, men prøv at zoome ud. I min optik gælder det i princippet på alle de områder, hvor virksomheden har så mange datapunkter, at de kan skræddersy løsninger til os.

Jeg ser også denne form for kunstig intelligens blive en stor del på jobmarkedet, hvor vores præferencer indenfor jobs kan skræddersy mulige stillinger til os.

Derudover tror jeg også, at annonceplatforme såsom Facebook, Google Ads – alle disse annonceplatforme kommer til at blive optimeret via machine learning, vi giver disse platforme så meget data, at eksempelvis Facebook annoncering burde kunne optimere sig selv i stedet for den mængde af manuelle touchpoints, vi har i dag.

Søgemaskiner såsom Google & Amazon

For os der arbejder med SEO (søgemaskineoptimering) og generelt online markedsføring har det altid været spændende at følge med i, hvad Google laver, og hvilke opdateringer de kommer med.

En stor del af disse søgemaskiner er båret af machine learning.

De genkender vores mønster baseret på søgninger og kan derfor give os de bedste søgeresultater, så måske vi i fremtiden vil have personlige søgeresultater i stedet for, at vi alle sammen ser de samme resultater, når vi Googler os frem?

Google har eksempelvis lanceret RankBrain, som netop bruger machine learning til at vise os resultater, der giver endnu bedre mening for den søgning, vi har foretaget os.

Så eksempelvis hvis Google ikke kan genkende en sætning eller søgeord, så laver den et gæt baseret på algoritmer. På den måde bliver algoritmen hele tiden klogere og klogere af sig selv, fordi den via gæt mapper ud søgeord eller sætninger, den ikke kendte i forvejen.

Google har selv udtalt, at det er en af de vigtigste opdateringer de nogensinde har lavet – mon ikke den del blive endnu mere udviklet i fremtiden?

Visuelle søgninger & billedgenkendelse

Det her er en ting, der har været undervejs i mange år, specielt det med at kunne genkende folk og ting på billeder, jeg ser nogle brancher, der kommer til at få meget ud af disse ting.

Tager vi fashion branchen har virksomheder såsom ASOS forsøgt i mange år at lave det muligt at ”genkende” tøj ved at bruge maching learning og kunstig intelligens.

Forestil dig, at du ser din nye yndlingskjole på Instagram, men hvor skal du købe den? Eller du ser kjolen i et magasin?

Du kan nu scanne kjolen, og så vil algoritmen finde kjolen baseret på visuelle søgninger og mængden af data.

I takt med at flere og flere vælger at bruge scanneren, desto klogere bliver den og desto flere styles og forskellige brands kan den genkende.

Kombiner denne del med det første punkt, og du har skabt en maskine til at anbefale tøj, der er baseret på en ren algoritme.

Sundhedsbranchen – er det en gave til sundhedssektoren?

Der er en masse spørgsmål omkring persondata og privatlivets fred med videre, der rejser sig her.

Men forestil dig hvor mange data vores sundhedssystem har om os som borgere i forhold til sygdomme, livsstil og så videre. Kan du akkumulere alle disse data ned i en maskine og lade maskinen komme med anbefalinger til medicin, ændret livsstil, ting man skal være opmærksom på.

På den måde kan vi pludselig bygge vores sundhedssystem på data og enorme mængder af persondata, som ikke kan forbindes til det enkelte individ.

Jeg siger ikke, der ikke er faldgrubber ved lade et system hjælpe os, men jeg siger, at i stedet for at hvert enkelt individ behandles som enkeltstående tilfælde, burde man så ikke lade teknologien have et ord at skulle have sagt?

Jeg tror aldrig, at teknologi kan erstatte den personlige, støttende og følsomme samtale, man har med en læge, men jeg tror på, at nogle af de beslutninger der bliver taget, kunne forbedres via data mind, machine learning og lade mange års dataindsamling komme os til gode.

Uanset hvad, vælger jeg at holde både tanker og ideer åbne overfor disse muligheder som fremtidens teknologi er ved at skabe, samtidigt med at jeg bibeholder en smule skepsis overfor konsekvenskerne.

Nyheder udvalgt til dig