annonce

Sådan får du den bedste søvn

Vores nattesøvn er noget af det absolut vigtigste, når det kommer til vores helbred, foruden sund kost og motion naturligvis.

Det er om natten, vores krop restituerer, og vi kan lade op til en ny dag, der venter. Derfor spiller din søvn om natten også en vigtig rolle i forhold til dit generelle velbefindende, for sover du dårligt om natten, eller får du ikke søvn nok, kan du blive irritabel og være mindre modstandsdygtig over for udefrakommende påvirkninger.

Hvis du godt kunne tænke dig at blive klogere på, hvordan du får den bedst mulige søvn om natten, så skal du bare læse med her. I denne artikel gennemgår vi nemlig en række gode råd og tips til, hvordan du kan forbedre og optimere din søvn.

Invester i den rigtige madras til dig

Vi er alle sammen forskellige, når det kommer til vægt, personlige præferencer og kropsholdning. Derfor er det vigtigt, at du starter med at anskaffe dig en madras, der passer specielt til dig og din krop. Er din madras enten for hård eller for blød, kan det gå ud over din søvnkvalitet, og du kan vågne op med smerter forskellige steder i kroppen, som du ikke behøver at have.

Der findes mange forskellige madrasser, så du har mulighed for at vælge lige netop den type, der passer til dig og din seng. Du kan blandt andet vælge mellem:

•Springmadrasser

•Boxmadrasser

•Skummadrasser

•Latexmadrasser

•Topmadrasser

Det vigtigste, når du skal vælge madras, er, at den passer til din vægt, da den ellers ikke vil kunne give din krop den støtte, som den har brug for, når du ligger og sover. Derfor er det som regel ikke en god ide at købe en brugt madras eller at overtage en madras fra en anden.

Sov til du er veludhvilet

Umiddelbart lyder det jo fantastisk – at sove indtil du er veludhvilet, men i praksis kan det være svært at leve op til. Det kræver nemlig, at du finder ud af, hvor mange timers søvn du har brug for om natten, og herefter sørger for at gå i seng og stå op på samme tid hver dag – også i weekenden. Det er til gengæld det hele værd, da du vil finde ud af, at du har meget mere overskud og energi til hverdagens strabadser, når du vågner op og er veludhvilet hver eneste dag.

Det er meget individuelt, hvor mange timers søvn hver enkelt person har behov for. Nogle har brug for at sove mindst ni timer om natten, mens andre er veludhvilede, når de kun har sovet i syv timer. Det er det, du skal finde ud af ved at prøve dig frem.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.