annonce

Sådan får du nemmere sund aftensmad i hverdagen

Du kender det sikkert godt – du vil gerne kunne servere nærende og sunde retter til aftensmad, men gang på gang sørger travlhed, stress og jag for, at du vælger den lette løsning. Rigtig mange danskere kan nikke genkendende til problematikken, så her guider vi til, hvordan du nemmere kan bevare overblikket og holde de sunde vaner ved lige.

Lav madplaner og køb ind en-to gange om ugen

Den er en klassiker, men den virker – madplanerne. Når klokken først slår fyraften, og du lige skal forbi og hente ungerne, er der ikke meget tid til at finde på sund middagsmad. Her er madplaner din ven. Sæt jer ned én dag om ugen, og lav madplanerne for hele ugen.

Skriv ingredienserne ned, og tag i supermarkedet. Er det for uoverskueligt at skulle handle ind til syv dage ad gangen, så del det over, så du handler to gange om ugen i stedet. Når du sparer den daglige tur til brugsen, får du frigivet rigtig meget tid.

Find ny inspiration

Mange mennesker har svært ved hele tiden at finde på nyt, og det kan også være svært. Hører du til dem, der kokkererer de samme fem retter gang på gang, har du brug for ny inspiration. Tag for eksempel fat i den gamle kogebog, og led efter opskrifter.

Eller bedre endnu – gør brug af de moderne medier. Gå på nettet og særligt Instagram, og søg efter den mad, du kan lide. Her kan du finde masser af nye retter med dine favorit-ingredienser med video-guides, som kan gøre det lettere for dig at følge opskriften.

Bestil måltidskasser

Du kan overveje at bestille måltidskasser, som indeholder ingredienser og opskrifter til flere dages sunde retter. Det er en smart og hurtig genvej til sund mad. Konceptet er meget nemt – du skal blot vælge en udbyder online såsom HelloFresh og finde den kasse, der passer bedst til dine behov.

Måltidskasserne varierer i forhold til indhold og mængder, og du kan få dem leveret lige til døren. Så behøver du hverken bekymre dig om indkøb, eller om hvorvidt aftensmaden er sund. Her er tale om en smart genvej til sund middagsmad, som har mange fordele.

Lav store portioner

Kort opsummeret kan du overveje følgende, hvis du ønsker en mere sund livsstil i hverdagen:

●Lav madplaner

●Køb ind til flere dage ad gangen

●Find ny inspiration online

●Køb en måltidskasse

Ud over at overveje en måltidskasse, madplaner og ny inspiration, kan du også lave større portioner til aftensmad og fryse det overskydende ned. Når maden fryses ned, mister den ikke mange næringsstoffer, og så har du sund mad til en anden dag, hvor det kniber med tiden.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.


Forsiden