annonce

Tips til den optimale nattesøvn

Gennemsnitligt bruger vi omkring en tredjedel af vores liv i sengen – Derfor skal det virkelig også være den mest optimale løsning, så det ikke blot er timer du ligger vågen.

Voksne mennesker har i gennemsnit brug for ca. 7-8 timers nattesøvn. Derfor kræver det at du har en god madras, rigtige højde, samt en behagelig dyne og pude.

Men der er mange beslutninger der skal tages i forbindelse med valg af disse elementer, så derfor vil vi her prøve at guide dig lidt til at finde det helt rigtige for dig.

Valg af madras

Hvad skal der så overvejes ved valg af madras? Jamen alle typer af madrasser fås i forskellige hårdhedsgrader, og uden at prøve begge dele kan det være svært at vide hvad egentlig passer bedst til dig. Det er vigtigt at finde den type madras der giver den helt rigtige støtte, da madrassen skal kunne støtte rygsøjlen i en helt neutral position.

Type af madras?

Først og fremmest skal det bestemmes hvilken type madras du ønsker – Boxmadras, skummadras, latexmadras eller springmadras. Det er vigtigt at du rent faktisk prøver at ligge ordentligt i hver af disse typer, for at vide helt præcist hvilken type der passer din krop bedst. For i sidste ende må man sige at en god seng er lig med god nattesøvn.

Efter du har fundet frem til hvilken type madras passer perfekt til dig, så skal du finde den helt rette størrelse af madrassen. Som tommelfingerregel skal madrassen minimum være 10 cm. længere end din højde, og såfremt du har en partner at dele seng med, så minimum 140 cm. bred.

Noget af det vigtigste er dog hårdhedsgraden af madrassen. Det vil altså sige hvor fast madrassen føles, og hvor meget den giver sig, når man lægger sig på madrassen. Hårdhedsgraden bestemmes egentlig af fjedrene og så den kerne af enten skum eller latex i madrassen. Det kan være meget forskelligt hvad man foretrækker, så igen her er der vigtigt at få prøvet forskellige hårdhedsgrader inden man går ud og køber en spritny madras.

Hvis man kæmper lidt med at enkelte led i kroppen er ekstra ømme eller følsomme, som for eksempel ryg, hofter og skuldre, så kan du med fordel overveje at få komfortzoner i madrassen. Komfortzoner er simpelhent zoner, hvor der er en anden hårdhedsgrad, fylde eller dybde end resten af madrassen. Disse zoner er også med til at støtte det svaj man har i lænden og rygsøjlen.

En af de bedste kombinationer her ville være at man har blødere zoner ved især hofter og skuldre, og så en mere fast zone ved lænden, for at opnå den optimale støtte hele natten igennem, og derved vil kroppen naturlig heller ikke vende og dreje sig så meget.

Suppler madrassen

For at supplere madrassen kan du tilføje en lækker topmadras, så kan du nærmere tilpasse liggekomforten.

Til slut skal du have en dyne og pude, som matcher dit ønske og behov. Det kan være om du skal have en let dyne, som ligger let ovenpå din krop, eller om du mere er til en tungere dyne der nærmest omfavner kroppen. Dertil kan man få dyner som enten hjælper med at holde det varmt eller køligt under dynen. Ligesom madrassen så er puden meget vigtig i forhold til hvor hård den skal være. Det vigtigste er at du tager tid til at lytte til kroppen, og giv den tid til at vænne sig til madrassen før den bliver byttet.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.