annonce

Tips til en god nattesøvn

Alt for mange af os bøvler med at få en ordentlig nattesøvn. Søvnløshed kan det være rigtig mange grunde til.

Det kan være forbundet med diverse både fysiske og psykiske sygdomme eller helt generelt bare stress. Der er dog meget man kan gøre, for at hjælpe sig selv godt på vej til en bedre nattesøvn. Så hvis du er en af dem, der bøvler med at få hvilet ordentlig igennem om natten, kan du her læse om, hvad du selv kan gøre for at få en bedre nattesøvn.

Start i soveværelset

Rummet omkring os har en ekstremt stor indflydelse på, hvordan vi sover. Det er ofte noget, som mange glemmer at tænke over. Et soveværelse bør være som en kølig, indbydende, og ryddelig hule. Det er vigtigt for at kunne finde ro, at soveværelset er enkelt og ryddeligt, så du ikke bliver stimuleret for meget af for eksempel rod, når du skal lægge dig til ro. Desuden bør der være luftet godt ud, så du har frisk og ren luft at sove i. Det er også vigtigt at rummet kan blive helt mørkt, da hjernen danner den melatonin, der gør os trætte, når det bliver mørkt. Det går derfor heller ikke at have lamper fra forskellige internet routere osv inde i rummet. Til sidst er det vigtigt selvfølgelig at have den rigtige seng og det rigtige sengetøj, der passer til dig. Vender du dig meget om natten, bør du have en lidt hårdere madras. Modsat bør du have en blødere madras, hvis du ligger stille om natten. Sengetøjet er også en super vigtig del af en god nattesøvn. Her skal du have noget, der er blødt og rart at ligge i og af kvalitet, så det kan holde længe. På michala.dk finder du det lækreste kvalitetssengetøj i smukke mønstre, der er en fryd for øjet, når man skal sove.

Gå væk fra de dårlige vaner

Vi har alle rigtig mange dårlige vaner før vi går i seng og mange indser ikke, at det faktisk er forstyrrende for søvnen. For det første bør du lægge telefon og computer væk, mindst en time før sengetid. Tag hellere og læse en bog i stedet for at kigge på en skærm. Du bør kun gå i seng, hvis du er træt og hvis du alligevel ikke kan sove, så stå op. For når du først bliver irriteret over ikke at kunne sove, så kan du slet ikke falde i søvn. Prøv ikke at spise for meget før du går i seng, men gå heller ikke sulten i seng. Det er også en god ide, at prøve at holde en regelmæssig døgnrytme. Det vil sige stå op cirka samme tid hver dag og gå i seng samme tid hver dag. Til sidst er det værd at nævne, at du altså alligevel ikke kan løse problemer om natten, så prøv at lade være med at tænke for meget over dem.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.