Business

At forlade et klasselokale med følelsen af at snakke til en dør, er en forfærdelig følelse som lærer.

Virksomhed

Skolebutik.dk

Adresse

Måløv Værkstedsby 84, 2760 Måløv

Telefon

+45 44 70 40 00

Webside

https://shop.skolebutik.dk/shop/frontpage.html

Annonce Virksomhedsprofil - 1. nov 2018

Tips til læreren: Sådan motiverer du dine elever

Det er trættende, frustrerende og kan være med til at gøre dig ked af det og usikker, hvis eleverne ikke har lyst til at lære. Derfor er det vigtigt, at dine elever er motiveret til at lære, uanset om det er kemi, engelsk eller historie. Her kommer vi med bud på, hvordan du kan blive en populær lærer, som børnene glæder sig til at blive undervist af.

Tilpas dig alderen

Fra din uddannelse ved du, at du ikke kan undervise store og små børn på samme måde. Der gælder forskellige spilleregler, og det er vigtigt, at du er meget bevidst om det. Dertil skal ikke alle børn skæres over i en kam. Det er forskelligt, hvad der motiverer den enkelte, og det kan godt tage lidt tid at finde ud af, hvordan den enkelte elev får mest ud af undervisningen. Det skal du være forberedt på. Men forskellighed i både personlig undervisning og på forskellige klassetrin er vigtigt.

Hvad giver mening for eleven

Som lærer bliver du nødt til at sælge idéen om din undervisning til dine elever. De skal kunne se en mening med den. Ellers føles det meningsløst for dem. Hvorfor skal de lave et forsøg i kemi med alt det her laboratorieudstyr, eller hvorfor er det vigtigt for dem, at de lærer at regne med brøker? Vær hele tiden opmærksom på at forklare, hvad tingene kan bruges til i det virkelige liv. På den måde giver eksperimenterne, læsningen, hovedregningen og alt det andet også mening i praksis, og det vil øge elevens forståelse og motivation til at lære. Hvis undervisningen kun er teoretisk og ikke virkelighedsnær, vil mange gå tabt.

Accepter, at folkeskolen er bred og ikke alle er lige dygtige

Elever kan også miste fokus og motivation, hvis undervisningen er for let eller for svær. Derfor er det naturligt at starte et fælles sted for alle, men derefter vurdere, hvem der skal udfordres, og hvem der skal hjælpes. Den enkelte elev skal udfordres og undervises på et niveau, hvor det hverken er for let eller svært. Derfor skal du også holde øje med, hvem der i starten har svært ved at følge med eller ikke er motiveret nok, da de skal løftes og hægtes med på toget.

Alternative undervisningsformer

Hvis du kan lære fra dig på andre måder end at undervise i klassen eller have den klassiske tavleundervisning, bør du gøre det så ofte som muligt. Det uforudsigelige overraskelsesmoment er med til at motivere børnene, og hvis de lige pludselig skal undervises i rammer, som de aldrig har prøvet før, vil de have en større tendens til at lytte og forsøge at lære. I trygge og vante omgivelser er der ingen overraskelser, og derfor er man ikke nødvendigvis på tæerne. Med en ny og alternativ undervisningsform vil du have større chance for at få lyttende og motiverede elever, og de vil få et indtryk af, at du er en lærer, der tænker ud af boksen og i alternativer. Det er både sjovt og lærerigt og dig og dem.

Nyheder udvalgt til dig