annonce

Træn derhjemme

Træning er godt for os, men det er nok ikke alle, der kender alle fordelene ved motion.

Samtidigt er det ikke alle, der har tid, eller råd til at prioritere at besøge et fitnesscenter på jævnlig basis. Selvom det er de færreste, der ved alt om træning, kan du i denne artikel blive klogere på nogle af fordelene ved fysisk aktivitet og få gode råd til at træne hjemme.

Derfor er det vigtigt at træne

Fordele ved fysisk aktivitet er mange, og regelmæssig fysisk aktivitet forbedrer din sundhed og øger din livskvalitet. Fysisk aktivitet forebygger en række sygdomme, som for eksempelvis hjertekarsygdomme og type 2-diabetes og er samtidigt effektiv til at behandle mange kroniske sygdomme. Træning er også godt for humøret, og personer, der jævnligt er fysisk aktive, risikerer i mindre grad at blive stressede og deprimerede. Personer, der er fysisk aktive, lever også længere, og det er derfor en god idé at holde sig fysisk aktiv og tilmed opfordre sine nærmeste til at træne regelmæssigt.

Udstyr, der optimerer hjemmetræningen

Du behøver ikke at prioritere tid og penge på et fitnessabonnement for at holde dig i god fysisk form. Det er nemlig ingen sag at etablere et hjemmefitness i boligen, hvor man kan træne regelmæssigt. Samtidigt er fitnessudstyr til hjemmet en engangsinvestering, mens et fitnessabonnement er en månedlig udgift. Redskaber, der er ideelle til hjemmetræningen, er en yogamåtte, håndvægte, en elastik og et mave-rullehjul. Håndvægte er optimale til at træne armene, men kan også bruges til at træne resten af kroppens muskelgrupper. Et mave-rullehjul er til dig, der ønsker en stærk og markeret mave, mens en elastik er effektiv til balleøvelser.

Gode øvelser til hele kroppen

Hvis du ønsker at træne lidt hver dag, kan det være effektivt at vælge de øvelser, der toner og styrker hele kroppen. Squats træner både din stabilitet og øger dit styrkeniveau, hvis du udfører øvelsen rigtigt. Husk en ret ryg, spændt mave, let udadvendte knæ og at sænke numsen til knæhøjde. Du kan med fordel øge sværhedsgraden eller øge vægten, ved at bruge håndvægte eller en elastik, når du squatter. Planke er også en god all-around øvelse, der tilmed kan udføres helt uden brug af udstyr. Planken er en statisk øvelse, der styrker kroppens lår, baller, mave og ryg. Du udfører planken ved at hvile på dine underarme og tæer, mens resten af kroppen er spændt og lineær som en planke. Til trods for at planken ikke kræver udstyr, kan en måtte øge konformiteten under øvelsen.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.