Ansvar for overgreb hviler på os alle
Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:58
Af Maj-Britt Drastrup-Fjordbak, Vestergade 20, 9510 Arden, mbfjordbak@gmail.com
OVERGREB: Ansvaret hviler på os alle.
“Det er din egen skyld, du har selv lagt op til det”.
Ordene faldt en sommernat, medens jeg kæmpede med en stor, hærdebred, fremmed mand, der pludselig ud af ingenting dukkede op, da jeg var på vej hjem til sommerhuset efter en havnefest. Vores sommerhus på en lille ø havde hidtil været det mest trygge i verden for mig, der ellers boede i Købehavns Nordvestkvarter.
Jeg var 13 år og af gode grunde temmelig uerfaren på alle planer.
Tiden efter den omtalte nat var som en som en meget lang, ensom tåge.
Overgrebet blev aldrig anmeldt, men den dag i dag har jeg et lille ar ved læben efter knytnæveslagene.
I alle årene siden har jeg forsøgt at bagatellisere, hvad der skete den nat, fordi det er næsten umuligt at bære og bearbejde alene.
Derfor er det afgørende, at medierne gennem de sidste par år, har bragt Metoo-historier.
Det har tydeligvis været svært for alle parter, men det er nødvendigt, at forståelsen af sammenhænge af magtmisbrug og seksuelle overgreb, at både gamle og nye oplevelser kommer frem. Gråzonen, som mange primært piger og kvinder oplever, når de møder disse mænd, der stadig i år 2021 “får lov til “ at opføre sig utilstedeligt.
Der er ofte stor skam og benægtelse forbundet med handlingerne fra flere sider.
DR’s aktuelle historie om voksne kvinder, der uafhængigt af hinanden fortæller om oplevelser med en mand, der har misbrugt sin position som folketingspolitiker, er ganske afslørende for, hvor stærke usynlige kræfter, der er på spil. Også efterfølgende.
Det er - som det hele tiden har været anført - en smertelig proces på alle niveauer. Men den er nødvendigt for, at vi som moderne samfund kan komme videre, men at der også især er fokus på det misbrug, som visse mennesker hidtil har kunnet slippe afsted med.
Det er nu, børnene og de unge kan lære og få mulighed for at begå sig anderledes end os, der voksede op med senfølgerne af overgrebene.
Det vil få stor positiv betydning. Det håb må vi alle have for øje.
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.