Der er stadig grund til glæde – selv trods coronavirus

Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:32

Af Søren Valgreen Knudsen, folketingskandidat (S), Stengade 10, 5-29, 9000 Aalborg soeren.v.knudsen@gmail.com www.stemsøren.dk

CORONA: I fredags var det FN’s Internationale glædesdag. Dagen, hvor vi skal være glade, og hvor vi skal glædes. Umiddelbart kan man mene, at den falder lidt uheldigt i år. For det kan selvfølgeligt være svært at glædes, når corona-epidemien hærger og usikkerheden tager fat.

Alligevel er der måske netop god grund til at finde noget at glæde sig over midt i denne alvorlige situation. Ja, måske er det netop det, vi har brug for for at bevare håbet og komme igennem krisen sammen.

Derfor besluttede jeg mig for at bruge anledningen til at tænke over, hvad jeg glæder mig ved midt i krisen.

Jeg glæder mig over, at så mange tusinder danskere har tilbudt deres hjælp til fremmede i nød. At de vil hjælpe til med at hente medicin, købe ind, lufte hund eller passe børn.

Jeg glæder mig over, at mange tusinde studerende og pensionerede sundhedspersoner over hele landet har budt sig til nødberedskabet, selvom de risikerer at blive udsat for corona. I Nordjylland meldte mere end 1500 sig på få dage.

Jeg glæder mig over, at folk tænker på de svageste i vores samfund, når krisen rammer.

Da de hjemløse ikke kunne sælge deres avis ”Hus Forbi” på grund af smittefaren, modtog de på få dage donationer på Mobilepay fra mere end 14.000 danskere.

Jeg glæder mig over at se, hvordan krisen samler danskerne. Hvordan det er Ali på 20 år, der hjælper Birthe på 70 med hendes indkøb. Hvordan de offentligt ansatte dybfølt værdsætter de små erhvervsdrivendes kamp for deres forretningers overlevelse, og hvordan de erhvervsdrivende sender deres taknemmelighed til de offentligt ansatte, der holder sundhedsvæsenet i gang. Hvordan folk køber gavekort og takeaway for at holde restauranterne i live, mens flere restauranter har delt mad ud til at læger og sygeplejersker som tak for indsatsen.

Jeg glæder mig over, at vi alle for alvor kan se værdien af alle de funktioner, der holder vores samfund i gang.

De små erhvervsdrivende, de butiksansatte, social- og sundhedsassistenterne, sygeplejerskerne, lærerne, pædagogerne og alle de andre grupper, der ikke får tilstrækkelig anerkendelse, men som netop er grundpillen i vores samfund.

Det er nogle af de ting, jeg har glædet mig over. Listen er lang, også meget længere end mine overvejelser. Men grundlæggende har corona-krisen bragt en dybfølt solidaritet blandt danskerne. Den har vist, at vi holder sammen, når krisen rammer.

For mig var det dejligt at få lidt positive tanker i denne ellers utrygge tid. Jeg håber, at du også vil tage dig tid til at tænkte over hvad der trods situationen glæder dig. Og del gerne det du finder frem til, så vi kan glædes sammen – på afstand selvfølgeligt.

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Forsiden