Debat

Det er bedre at vælge et ekstra rør end Egholm-forbindelse

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Anders Wested, Trafikalt Folkeparti, Lindegården 38, 9400 Nørresundby anderswested@live.dk

FORBINDELSE:Aalborg Kommune planlægger en ny, stor bydel i Nørresundby mellem Limfjordsbroen og tunnelen. Bydelen, kaldet Stigsborg Havnefront, ligger et stykke øst for tunnelen, og vinden går jo mest mod vest, så det er ikke sikkert, at der kommer store støjgener.

Alligevel gør Vejdirektoratet ifølge en artikel i NORDJYSKE (1.1.) opmærksom på, ”at det er Aalborg Kommune som planmyndighed, der er ansvarlig for, at der er indarbejdet den nødvendige støjbeskyttelse…”.

Det er, så vidt jeg ved, altid en kommunes ansvar at bygge den nødvendige støjisolation, hvis der bygges nye boligområder i nærheden af motorveje, også planlagte motorveje.

Det sidste er interessant, for hvad betyder det for en evt. motorvej vest om Hasseris og via Egholm? Det betyder formentlig, at Aalborg Kommune får endnu en stor udgift til denne motorvej - nemlig støjværn på flere kilometer ud for de nye boligområder i Hasseris Enge (Poul Anker Bechs Vej m.m.). Udstykningerne hertil er jo foretaget, efter at stregerne blev tegnet til en Egholm-motorvej.

Det er bedre at vælge et ekstra rør nær den nuværende tunnel som 3. Limfjordsforbindelse (også) i denne sammenhæng. For så må man forvente, at en forbedret støjisolation langs motorvejen f.eks. i Nørre Uttrup, Vejgaard og Gug betales af staten. Og man kan formentlig også spare de 600 mio. kr., kommunen har pillet ud af budgettet, for at lokke staten til at bygge Limfjordsforbindelsen via Egholm.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.