Det handler om at skabe en levende landsby

Opdateret 20. maj 2022 kl. 12:03

Af Poul Erik Christensen, debat@dnmh.dk. Poul Erik Christensen er formand for Vokslev IF, kasserer Fonden Vokslev Kultur- og Forsamlingshus (Vokseværket) og medlem af Vokslev Samråd. E-mailadresse: poulerikc2@gmail.com.

VOKSLEV: Når noget forsvinder, giver det plads til noget nyt.

Som det sker i mange lokalsamfund, sker det også i den lille landsby Vokslev.

Institutioner og erhverv forsvinder, men hvad skaber vi i det rum, de efterlader?

VOKSLEV ER en lille landsby et par kilometer sydøst for Nibe.

Der bor 101 indbyggere indenfor byskiltene.

Der er et større omkringliggende landdistriktsområde, der er orienteret mod Vokslev.

Alt i alt består området inkl. landsbyen af cirka 250 husstande.

I 1989, da jeg flyttede til Vokslev, havde byen en kommunal skole, brugs, kirke, sparekasse, automekaniker, vvs- og maskinværksted samt en masse foreninger.

Der var generelt gang i byen.

Efterfølgende er der forsvundet mange af disse aktiviteter, som jeg nu vil give tre eksempler på. Det er situationer, hvor vi har måttet tage afsked og lade nye frø spire.

DEN FØRSTE situation, som jeg har oplevet i relation til centralisering, var, da Nibe Kommune i 1991 nedlagde den lokale kommunale skole.

Det gav plads til, at en gruppe lokale borgere etablerede Vokslev Friskole, hvor der var rum til nærvær, kreativitet og kvalitetsundervisning.

DEN ANDEN situation var i 2012. Vokslev havde en lokal sparekasse fra 1880 til 2012. Det har hele tiden været en velfungerende sparekasse. Efter finanskrisen blev myndighedernes krav til pengeinstitutterne skruet i vejret.

Disse krav var en stor udfordring for bestyrelsen og den ene deltidsansatte. Sparekassen var for lille til at kunne eksistere i den nye bankverden.

Bestyrelsen besluttede at fusionere sparekassen og fik en pose penge, som blev overført til en fond. Disse penge vil senere vise sig at komme til at spille en central rolle for lokalsamfundet.

DEN SENESTE situation er i 2020. Her blev vi nødt til at sige farvel til Vokslev Friskole. Der var manglende opbakning bag skolen. Endnu et eksempel, hvor der flyttes aktiviteter og indflydelse væk fra lokalsamfundet. En bygningsmasse på ca. 1800 kvm stod nu tom. Bygninger, som lokalsamfundet ikke havde indflydelse på.

HVAD GJORDE Vokslev så i den vanskelige situation efter Friskolens konkurs?

Det var vigtigt for landsbyen at få friskolens bygninger tilbage i lokale hænder for fortsat at have et sted, hvor vi kan samle kræfterne, stå stærkt sammen og skabe rum for at leve et aktivt liv med mange muligheder for fællesskaber, aktiviteter og samvær.

POSEN MED penge fra sparekassefonden sammen med midler fra salget af vores over 100 år gamle forsamlingshus og et tilskud fra Aage V. Jensens fond kunne nu danne grundlag for køb af bygningerne.

Ud af asken fra den gamle friskole opstod der nu et nyt kulturelt samlingspunkt, som blev døbt ”Vokseværket”. Dette vil være centrum for idrætsaktiviteter, videnformidling, herunder aftenskoleaktiviteter, musikaktiviteter, børnehave og vuggestue, forsamlingshusaktiviteter og meget mere.

VI HAR startet salget af ”Folkeaktier” i Vokseværket. Det giver en følelse af lokalt ejerskab. Der er allerede en hel del borgere, der har benyttet sig af denne mulighed. Vi, initiativtagere, kan virkelig mærke værdien og opbakning fra lokalsamfundet.

ER VOKSEVÆRKET klar til fremtiden?

Jeg har lige modtaget Aalborg Kommunes høringsudkast til den nye fritidsfacilitetsstrategi.

Jeg har gennemgået den og sammenlignet med Vokseværkets aktiviteter - nuværende og planlagte. Jeg kan sætte mange flueben.

KORT SAMMENFATTET kan jeg fastslå, at vi har mange forskellige brugergrupper i vores faciliteter. Vi gør alt for, at der skal være en fælles ejerfølelse for faciliteterne. Adgangen bliver fordelt retfærdigt. Vi vil meget gerne have brugere, som ikke nødvendigvis kommer fra lokalsamfundet.

Det er meget vigtigt, at eksempelvis jiu-jitsu klubbens lokaler med faldmåtter også kan bruges af andre aktører, der har brug for et tilsvarende underlag, f.eks. yoga. Idrætshallen skal være åben for alle mulige aktiviteter og foreninger ikke kun for Vokslev IF.

Vi har åbnet dørene for AOF. De er lige udkommet med et nyt program for den forestående sæson. Der udbydes 20 forskellige hold.

JEG SYNES, at vores model med opsamling af ”herreløse penge” i lokalsamfundet til at finansiere faciliteter, som kan bruges til fritidsaktiviteter, er et kæmpe plus for både lokalsamfundet og Aalborg Kommune. Kommunens anlægsinvesteringer bliver ikke påvirket, når finansieringen kan rejses lokalt.

MIN POINTE er: Som lokalsamfund hverken kan eller skal du kæmpe imod den generelle samfundsudvikling. Du skal på baggrund af den naturlige udvikling bruge de muligheder, som den giver. Det kræver ressourcer både økonomiske og menneskelige.

Hvis disse ressourcer findes i dit samfund, har du en mulighed for at få et positivt resultat.

VI STÅR på tærsklen og siger farvel til dét, vi med alle vores kræfter og passion har kæmpet for at holde i live. Midt i sorgen og frustrationen skal vi forsøge at så fremtidens frø.

Genfinde og redefinere hvad det er, vi vil, finde hinanden og finde glæden i at skabe - sammen.

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Forsiden