Efter minksag: Til næste valg går min stemme til Socialdemokratiet

Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:47

Af Ulrik Kryger, Kalenderparken 32, 9270 Klarup, ulrik.kryger@gmail.com

Jeg har aldrig stemt på Socialdemokratiet - men...!

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at de sociale medier som f.eks. Facebook og Twitter gør det alt for nemt at sidde derhjemme i sikkerhed og uden omkostninger og bare lade sin galde over regeringens handlinger slippe ud.

Pressen er heller ikke sene til at falde over regeringen. Her handler det helt banalt om, hvad der sælger, og det gør negativ kritik. Positiv og konstruktiv kritik sælger ikke!. Vi må gerne være uenige, men vi bør udtrykke vore meninger, så de fremstår som konstruktive og ikke som ”grøftegravende”. Det er i stunder som disse, at samarbejde og dialog skal føre os gennem pandemien.

Jeg kan godt forstå, at ikke alle er tilfredse med situationen omkring aflivningen af mink, nedlukning af stort set hele Nordjylland osv. Det er der ikke noget unaturligt i, men jeg mener bare, at man bør betragte hele situationen omkring covid-19 på en mere nuanceret måde.

Der skal ikke herske tvivl om, at jeg føler med de minkavlere, der må se deres livsværk synke i grus, men folkesundheden må komme i første række, som mange af dem også selv siger!

Jeg er meget sikker på, at vores regering med statsminister Mette Frederiksen i spidsen har gjort alt, hvad de kan for at skærme den danske befolkning mod den pandemi, der hærger hele verden.

Når vi ser ud over vore egne grænser, er der ikke mange eller måske slet ingen lande, der er sluppet så nemt igennem, som vi er på nuværende tidspunkt, og det skyldes helt sikkert de indgreb, regeringen har indført nu og i foråret, samt befolkningens adfærd ikke at forglemme.

Vi står i en helt ny og uprøvet situation, og derfor kan der naturligvis ske fejl.

Errare humanum est!

Der er sket fejl, og det kan man mene om, hvad man vil, men tingene står ikke til at ændre, og det må vi acceptere.

Jeg kan slet ikke tro, at oppositionen med Jacob Elleman i spidsen kunne have klaret det bedre, men de skal jo pr. definition klandre den siddende regering for deres handlinger. Det er så forudsigeligt, som man kan forestille sig det.

Vi skal også huske, at alle ministre og regeringer læner sig op ad de embedsmænd og eksperter, der rådgiver dem.

Embedsmænd og eksperter kan også tage eller begå fejl, men det er til enhver tid den siddende minister eller regering, der modtager øretæverne, når noget går galt.

Ved næste folketingsvalg går min stemme for første gang i mit 70-årige liv til liste A.

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Forsiden