Er undersøgelse udtryk for demokrati?
Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:51
Af Dorte Ive,Sdr. Tanders Bygade 8, 9260 Gistrup, dorteive@gmail.com
UNDERSØGELSE: 23.2 blev der i NORDJYSKE berettet om en ”undersøgelse”, som spurgte om tilslutning til 3.Limfjordsforbindelse over Egholm.
Denne ”undersøgelse” er en ballon fuld af gas. Der bliver beskrevet, hvordan borgmestre i hele Nordjylland er enige om placering.
Mikael Klitgårds svar er dog: ”Der er rigtig mange gode argumenter for begge dele. Bare vi kan komme over fjorden, så er vi glade.
Mogens Gade mener, at det giver god mening, da ”borgerne i Jammerbugt Kommune er meget opmærksomme på, at der er brug for en livline i vores del af regionen”.
Jeg kan godt forstå, at borgerne i Jammerbugt har brug for en livline, og det er da helt naturligt, at M. Gade bruger det i sin valgkampagne.
Det er da også dejligt, at Aalborg Kommunes borgere vil medfinansiere en ”livline” til dem med 600 millioner kommunale skattekroner.
Jeg mener dog, at Aalborg Kommunes borgere har behov for ganske mange forbedringer lokaltm hvor 600 millioner kroner vil give ganske god bonus.
M. Klitgårds udsagn om at ”bare vi kan komme over fjorden…” siger noget om, hvordan medier og lokalpolitiker tolker begrebet ”enighed om linjeføring”.
Jeg synes, at M. Klitgård er helt klar i sin udtalelse.
Derudover er ”Egholm-linjen den eneste løsning, der bliver undersøgt”.
Så vidt jeg ved, skal en VVM-undersøgelse indeholde alternative løsninger. Hvor er alternativet?
I 2014 stod Anders Wested bag en undersøgelse om samme emne.
Den viste, at 53 pct. foretrak et ekstra rør. Her fremgik det endda, hvor mange borgere der blev spurgt. I NORDJYSKEs undersøgelse fremgår der kun procenttal og udtalelser fra borgmester. Er dét mon et udtryk for demokrati?
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.