Arbejdsmarkedspolitik

Mere ”farsel” gør en forskel

- Over tid vil også vi glemme, at det engang har været på en anden måde, skriver HR- og kommunikationschef Katrine Dahl Clement.

Katrine Dahl Clement. Foto: Pr
Katrine Dahl Clement. Foto: Pr

Af Katrine Dahl Clement,HR- og kommunnikationschef, Thisted Forsikring, Thisted

Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation er blevet enige om en ny model for barselsorlov. Nu skal Folketinget tage stilling til modellen.

Det væsentlige nye er, at 11 ugers barsel øremærkes til far og ikke kan overføres til mor. Hvis far vælger ikke at tage orloven, bortfalder den. Tilsvarende med de 11 øremærkede uger til mor, naturligvis. Det sidste er der dog ikke noget nyt i.

Øremærket barsel til mor – 14 uger med de nuværende regler – har vi haft i mange år uden at det har været genstand for særlig opmærksomhed. Men nu gælder det far. Modellen vil få en interessant konsekvens.

Forestil jer fremtidige ansættelsessamtaler med mænd i ”familiestiftelsesalderen”. Her vil både arbejdsgiver og ansøger sidde med den latente viden at der med stor sandsynlighed venter en eller flere barselsperioder.

Jeg haster med en disclaimer: Nej, man må ikke spørge til planer om graviditet ved en ansættelsessamtale. Men alle ved jo, at de fleste får børn - og heldigvis for det!

Indtil nu har vi dog kun haft denne komponent med i ansættelsen af kvinder, fordi langt de fleste familier vælger at fordele barselsorloven, så det er kvinden, der tager størstedelen.

Vi tænker det simpelthen ikke i særlig høj grad ind i ansættelsen af mænd. Men det vil ændre sig med den nye model. I den seneste uge har det ofte lydt: “Mændene vil ikke tage den øremærkede barsel, så familierne mister den.” Jeg er overbevist om, at det er forkert.

Nutidens fædre prioriterer familielivet og deres børn højt. Jeg tror, at langt de fleste familier vil vælge den længst mulige barsel – at flere mænd vil tage længere ”farsel”, som nogle kærligt kalder det. Og det er godt!

For det betyder, at mænd og kvinder, alt andet lige, vil være bare lidt mere ligestillede på arbejdspladsen. Og det er en god nyhed, ikke mindst for ligestillingen på den store klinge. Jeg håber, at det over tid vil udjævne nogle af forskellene mellem mænd og kvinder på arbejdsmarkedet.

Men vent nu lige lidt, vil nogle indvende. Ordningen er formynderisk! Hvorfor kan familierne ikke selv bestemme?

Tilmeld dig Nordjyskes debatnyhedsbrev her

Hvis du siger, at fædrene så gerne vil tage barslen, så kan det vel ikke være et problem? Næ, det er sandt – i den bedste af alle verdener.

Faktum er dog, at flertallet af familier i dag vælger at lade mor tage den fulde orlov selv om 32 uger frit kan fordeles mellem forældrene. Der kan være mange årsager. Nogle mener, at det drejer sig om penge, fordi det ikke kan svare sig, fordi far tjener mest (!). Nogle mener, at det er mor der insisterer på, at hun vil have hele orloven. Nogle mener, at far ikke har lyst eller er ikke lige så god som moderen til at tage sig af en baby. Jeg har sågar hørt påstanden, at det skyldes, at kvinders kroppe er blødere!

Kan vi blive enige om en entydig forklaring blandt alle hypoteserne? Det bliver nok svært.

Derfor synes jeg, at vi skal koncentrere os om, at et mindretal af mænd i dag fuldt udnytter de muligheder, der er for at tage barselsorlov. Og at vi med den nye model vil se, at dette ændrer sig. Det var erfaringen i Norge. Sådan bliver det også i Danmark.

At flere mænd holder barsel, vil også på arbejdspladserne gøre barselsorlov til noget, vi anser som værende normalt for begge køn. Jeg tror, at skiftet vil være markant og hurtigt.

Allerførst vil øremærkningen gøre det mindre værdiladet og dermed lettere for en mandlig medarbejder at bringe ind i samtalen med lederen, når konen eller kæresten venter sig. Og så er der hverdagen. Det levede liv gør forskellen for, hvordan vi ser verden. Mange flere vil fortælle om deres personlige erfaringer. Det bliver hverdagskost i virksomheder, at fædre er på barselsorlov i to-tre måneder, måske mere. Det vil ikke længere være noget, vi taler om som en undtagelse.

Måske vil det ligefrem være overraskende, når en mand vælger barsel fra. Præcis som det i dag nærmest er en selvfølge, at far tager 14 dages orlov. Det er faktisk ikke lang tid siden, at det blev oplevet som anderledes.

Og så er vi tilbage ved begyndelsen. Nemlig at en potentiel barselsorlov eller flere vil være en faktor i ansættelsessamtaler og generelt på arbejdspladser både for mænd og kvinder med den nye ordning. Som arbejdsgivere motiveres vi dermed til at se på kvinder og mænd i et mere ensartet lys.

Over tid vil også vi glemme, at det engang har været på en anden måde. Virksomhederne bliver dermed endnu skarpere på det allervigtigste i rekruttering og karriereforløb: Medarbejderens faglige profil og kompetencer.

Samtidig vil familielivet gradvist ændre sig. Og med det kommer vi et stort skridt tættere på, at det at få børn er et fælles anliggende for mor og far, både hjemme og på job. Og dét er en virkelig god nyhed for familier – og for vores børn. For det er i sidste ende dem og deres trivsel, det hele drejer sig om.

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Gå til relaterede emner

Forsiden