debat

Gør ikke Forsvarets ansatte til syndebukke

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Jesper Korsgaard Hansen, formand for CS, Centralforeningen for Stampersonel, Snorresgade 15, 2300 København S

NORDJYSKE bragte (12.5.) et debatindlæg fra regionsrådsmedlem Ole Stavad, hvori han kommenterer på en sag om påstået svindel på en del af Forsvarets område.

Én sag om svindel, magtmisbrug eller andre lovbrud er én sag for meget, uanset hvor det foregår.

Men det er ikke selve sagen, jeg vil kommentere på, men derimod måden, hvorpå Forsvaret bliver omtalt.

”Det fremstår for mig, som om Forsvaret er en stat i staten med en syg kultur i store dele af ledelsen, som derefter gennemsyrer systemet ned gennem rækkerne,” skriver tidligere minister Stavad i sit indlæg med titlen ”Løgn, fortielser og manipulation”.

Jeg ved ikke, hvor meget Ole Stavad har analyseret kulturen i det samlede danske forsvar, men jeg synes, det er direkte uanstændigt at tage hele systemet – og dermed også samtlige medarbejdere til indtægt for sager, som ofte kun involverer enkeltpersoner.

De medarbejdere, jeg møder ”ned gennem rækkerne” i forsvaret føler sig ikke ”gennemsyret af en syg kultur.” De er stolte af deres arbejdsplads, og de knokler hver dag for at løse deres kerneopgave: At passe på Danmark og de danske borgere. Og de gør det godt.

Selvfølgelig skal medarbejdere kunne råbe op, hvis de oplever lovbrud på arbejdspladsen uden at opleve repressalier. At der nu sættes et oprydningsarbejde i gang og at Forsvarsministeren varsler en ny organisationsstruktur på forsvarsministeriets område, er også et velkomment initiativ, som måske kan være med til at minimere risikoen for, at der opstår nye sager som dem, vi har oplevet på det seneste. Det kender jeg personligt ingen ansatte i Forsvaret, der modsætter sig.

Men politikerne er nødt til at skille tingene ad og lade være med at gøre hele Forsvaret – og dermed alle forsvarets medarbejdere - til syndebukke for nogle få brodne kar. Andet kan man ikke være bekendt.

Kommentarer

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.