Gør plads til ekstra vejtunnel over Limfjorden

Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:51

Af Anders Wested,Trafikalt Folkeparti, Lindegården 38, 9400 Nørresundby, anderswested@live.dk

LIMFJORDSFORBINDELSE: Vi, der ønsker, at 3. Limfjordsforbindelse skal være et ekstra rør nær Limfjordstunnelen, fornægter måske lidt, at der med tiden kan opstå behov for en fjordforbindelse vest for Aalborg centrum.

Derfor foreslår jeg, at man gør plads til en vejtunnel lige vest for Jernbanebroen, mere præcist fra jernbaneoverskæringen i Nørresundby til Kvickly Vestbyen.

En tunnel med to modsatrettede kørespor vil være nok.

Hvorfor ikke to gange to spor, som Egholmmotorvejen? Fordi denne motorvej i forvejen er lidt af en fiasko, hvor der kun forventes ca. 25.000 biler pr. døgn. Dertil kommer, at ca. halvdelen ankommer fra Hirtshalsmotorvejen. Hvis trafikken fra Hirtshalsmotorvejen fortsat sendes via Limfjordstunnelen, vil den forbindelse, jeg foreslår, få ca. 12.500 biler plus lidt mere, da den er placeret mere meningsfyldt end Egholm-forbindelsen. Det er fint med den størrelse.

Når det er sagt, så vil trafikken stige med tiden. Flere bilforbindelser skaber flere bilture.

Dette vil jeg begrænse ved at kræve en afgift for at køre i den nye tunnel. Tilsvarende også gerne for at køre over Limfjordsbroen.

På den måde fjernes den mindst vigtige biltrafik fra centrum. Og der skabes alligevel en genvej, som sparer køretid og skaber produktivitet.

Når jeg kommer med dette forslag netop nu, er det fordi der skal laves lokalplan for området nær jernbaneoverskæringen i Nørresundby (Søvangen). Man bør derfor reserveres plads til en nedkørsel, selv om tunnelen måske først bygges om 25 år.

I mit forslag - se tegning på siden http://lilletunnel.denbedstevej.dk - indgår en underjordisk P-kælder ved Fjordparken, der i kraft af sit store areal ikke behøver at være på flere etager. Ovenpå genetableres plænen. Jeg ved ikke, om dette P-hus er nødvendigt.

I Nørresundby hæves jernbanen op over Thistedvej, således at der kan laves et vejkryds nedenunder, som forbinder til Stationsvej.

På Fjordparken vil der dukke en vej op nede fra jorden i det ene hjørne.

Jeg synes, man må erkende, at man ikke kan frede alle grønne arealer på sigt. Men det er bedre med et lille indgreb end en larmende motorvej gennem alle de flotte naturområder vest for Aalborg og Nørresundby.

Få adgang første måned for kun 49 kr.

Prøv Nordjyske nu

Allerede abonnent? Log ind

Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.

Forsiden