DEBAT Limfjordsforbindelse

Husk at tænke banen med ind i ny Limfjordsforbindelse

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Torben Andersen, Borupsalle 1B, 9530 Støvring, t.leenhart@gmail.com

FORBINDELSE:Når der træffes beslutning om 3. Limfjordsforbindelse, bør både miljøet og fremtidige erhvervs mulighederne tages med i overvejelserne.

Jeg går ind for, at den nye forbindelse skal være en vestlig forbindelsen. Men der skal også en dobbeltsporet jernbane linje med.

Den ældgamle jernbanebro kan ikke opfylde de krav, der er til en moderne godsbane. Broen er flere gange helt sat ud af drift, på grund af påsejlinger. Seneste påsejling lukkede forbindelsen i godt et år.

Hvis ikke der, sammen med en ny vejforbindelse, anlægges en ny godsbane vil Industrien i Vendsyssel, for altid, være afskåret fra det øvrige Danmark.

Her i coronatiden er Vendsyssel særlig hårdt ramt. Landsdelen havde dårlig nok rejst sig, efter den økonomiske krise. Så kom coronaen og lagde landet ned. I Vendsyssel blev det endnu værre, minkerhvervet var her meget stor. Som bekendt, er dette erhverv nu, helt lukket ned.

Selvfølgelig skal der ikke tog over Egholm. Hele trafikken skal føres i en tunnel, der går direkte fra Himmerland til Vendsyssel. Derved kan øens unikke natur og dyreliv hurtigt genoprettes, når rørene til tunnelen er anbragt. Der skal ca. en fire km lang tunnel til. Det er ikke ret meget i forhold til de ønsker andre regioner har.

Der er hele tre byer i Vendsyssel, der har gode havne.

Desuden er disse byer forsynet med en jernbane, der hænger sammen med den jyske længdebane.

Hirtshals har tilmed en baneterminal, beregnet til fragt. Denne terminal bliver desværre ikke brugt. Sikkert fordi fragtselskaberne ikke vil løbe den risiko, der er, for endnu en påsejling af jernbanebroen.

De store oceangående containerskibe sejler alle forbi.

De fortsætter langt ned, i det indre Danske farvand. Det harmonerer jo ikke med bestræbelserne på at sænke forureningen.

En forlægning af den jyske længdebane gør det desuden muligt, at anlægge en togstation tæt på lufthavnen. Derved kan flypassagerer både fra nord og syd betjenes direkte.

Man kan mene, at stikbanen fra Lindholm var en fejlbeslutning. Tja, men den kan indgå i en øst-vestgående S-togforbindelse. En knap fem km forlængelse af Grønlandsbanen fra Gistrup til Gigantium vil give denne S-bane et særdeles stort passager potentiale.

I dag er der ikke planer om, at togene i Vendsyssel skal være elektriske. Det må selvfølgelig ændres.

Mange virksomheder, der fremstiller tog, har batteridrevne tog på programmet. Nogle har også hybrid elektriske. Således at man, på visse strækninger, kan oplade batterierne medens toget kører videre. Togene i Vendsyssel bør selvfølgelig hurtigst muligt udskiftes til sådanne tog.

Inde i Aalborg omlægges der for tiden et stort antal gader til X-bussen. Det mener jeg, er en meget stor fejl.

X-bussen vil ikke mindske det samlede antal af trafikanter inde i byen.

Det vil derimod et S-tog, der bringer passagererne fra oplandet ind til byen og videre til Aalborg Øst eller lufthavnen.

Mange fra oplandet kan således lade deres bil blive hjemme og i stedet lade sig transportere med elektriske S-tog.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.


Forsiden