DEBAT Limfjordsforbindelse

Hvad mener Venstre om Egholm-forbindelse?

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Bjarne Laustsen, folketingsmedlem (S), Drosselvænget 2, 9530 Støvring Bjarne.Laustsen@ft.dk

www.bjarne-laustsen.dk

Åbent brev om den 3. Limfjordsforbindelse ved Aalborg:

Kære Jakob Ellemann-Jensen.

Godt nytår og atter en gang tillykke med valget som Venstres formand.

Det er i den anledning, at jeg skriver til dig, idet jeg er bekendt, at vores gode kollega Preben Bang Henriksen har skrevet til min formand og statsminister Mette Frederiksen, om hun vil sørge for, at der kommer en aftale om en 3. Limfjordsforbindelse i år.

Jeg deler fuldstændigt de synspunkter og argumenter, som Preben skriver til Mette om, hvor vigtigt det er med at få lavet den aftale, som bakkes op at et stort bredt flertal, hos både kommuner, region, lønmodtager og arbejdsgivere i Nordjylland.

Lige så vigtigt det er at få statsminister og regering til at lave en nødvendig infrastruktur, så er det mindst lige så vigtigt at kende din holdning og prioritering til en 3. Limfjordsforbindelse?

Selv om Venstre har haft regeringsmagten de sidste 14 år ud af 18 siden 2001, uden at Venstre har fremlagt som så meget som et beslutningsgrundlag i Folketinget, skal det dog anerkendes, at Venstre var med i det forlig, som vi lavede om, at det skulle være en vestlig forbindelse over Egholm.

Og selv om din tidligere regering lavede en infrastruktur-aftale, så er den jo faldet bort, fordi flertallet forsvandt ved Folketingsvalget.

Det beviser blot, at det er vigtigt med brede aftaler på noget så vigtigt for vores infrastruktur som det overordnede vejnet.

Derfor vil jeg gerne have dig til at slå fast med syvtommer søm, at den 3. Limfjordsforbindelse har topprioritet hos Venstre.

At linjeføringen ligger fast?

At det er statens ansvar at bygge og betale forbindelsen (udover det, som Aalborg Alliancen har lovet at bidrage med), og at der ikke kommer brugerbetaling for at køre på den.

Samt at Venstre ikke deltager i en ny infrastruktur-aftale uden den 3 Limfjordsforbindelse er med?

Jeg håber, at du snarest kan afse tid til at svare mig, således vi ved, hvor Venstre står, inden forhandlingerne går i gang.

Kommentarer

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.