Klimaaktivist med åbent brev til Aalborgs borgmester
- Hvis du ikke lytter til borgerne i din kommune, hvem er du så borgmester for?

Studerende i miljøvidenskab og klimaaktivist Rosanna Børsting. Arkivfoto: Martin Damgård
Af Rosanna Børsting, studerende på AAU i miljøvidenskab, aktiv i Den Grønne Studenterbevægelse Aalborg, medlem af Ungeklimarådet, Hadsundvej 133, 9000 Aalborg.
Kære borgmester Thomas Kastrup-Larsen.
Vi står midt i en biodiversitets- og klimakrise. Derfor er Aalborg i gang med at udarbejde en klimahandlingsplan og har allerede en biodiversitetsstrategi. Men jeg er lidt forvirret, så derfor tillader jeg mig at stille dig et spørgsmål; Hvordan hænger Aalborgs grønne visioner sammen med hensigten om at etablere Egholm-linjen - 20 km motorvej for over 7 milliarder kr.?
Den skal anlægges over Egholm ved naturbeskyttede arealer og rammer områder for truede dyrearter og vil bidrage med væsentlige CO2-udledninger. Motorvejen vil være modstridende med jeres egen vision i biodiversitetsstrategien, som skal “sikre og forbedre den eksisterende sårbare og værdifulde natur” samt skabe de vilkår som “standser tabet af vilde dyre- og plantearter og vende udviklingen til en fremgang. Såvel i som udenfor byerne”
Men okay, hvis vi lige kigger på argumentet for at etablere motorvejen, så er det at aflaste den nuværende motorvejstunnel under Limfjorden samt Limfjordsbroen. Her bliver jeg for alvor forvirret - for Egholmlinjen vil primært aflaste den trafik, der skal udenom Aalborg. Da størstedelen af belastningen i tunnelen er trafik til og fra Aalborg, vil den nye motorvej dermed kun aflaste en mindre andel - mere nøjagtigt 24 procent ifølge Vejdirektoratet.
Dertil vil Limfjordsbroen aflastes med en beskeden ni procent. Tages der højde for en voksende bilpark, vil kapaciteten for Limfjordstunnelen igen nå sin bærekapacitet inden for et par årtier. Hvordan skal det så aflastes?
Tidligere alternativer for at mindske forsinkelser på motorvejen er blevet taget af tegnebrættet (hvorfor egentligt det?), herunder en sporudvidelse i tunnelen. En sporudvidelse vil berøre et væsentligt mindre naturområde, aflaste trafikken i højere grad og vil ikke lede til nye støjkilder. Hvis der absolut skal aflastes ved at anlægge ny vej, hvorfor så ikke aflaste det sted, der er mest effektivt, og som påvirker naturen i mindre grad?
Egholmlinjen er kun lige akkurat vurderet til at være samfundsøkonomisk rentabelt. Regner man med den CO2-pris, som anbefales for af Danmark når sine klimamålsætninger, vil motorvejen se endnu dyrere ud.
Så Thomas, jeg er lidt forvirret over beslutningen om Egholmlinjen. Det virker til, at du mener at jo mere ny asfalt jo bedre, uden at der er blevet overvejet smartere løsninger. Vejdirektoratet har modtaget knap 7.800 høringssvar - det er ny rekord og viser en massiv modstand mod vejprojektet. Hvis du ikke lytter til borgerne i din kommune, hvem er du så borgmester for?
Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.
Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.