Intet er mere ødelæggende end alkoholisme
Opdateret 20. maj 2022 kl. 11:54
Af Hugo Andersen, Rævmosevej 7, 9830 Tårs, andersenhf@gmail.com
ALKOHOL: Jeg oplever næsten hver dag mennesker, der taler om rygningens farligheder. Der er ingen grænser for, hvad det medfører. Og indrømmet: Det er usundt at ryge. Fint, hvis vi kan stoppe de unge, inden de går i gang. Vi ældre, der har røget i 50 år, eller mere, kan nok ikke reddes.
Det, der undrer mig, er, at alkohol ikke får den samme interesse.
Intet er mere ødelæggende end alkoholisme. Og det er et udbredt problem.
Er det for dyrt at gøre noget ved, så man hellere vælger at spille moralens vogter overfor rygerne?
Rygeren skader stort set kun sig selv. Alkoholikeren ødelægger både sit eget og sine næres liv. I uhyggelig grad.
Børn svigtes og får ikke den omsorg, de burde have. De tilegner sig en evne til at lyve, for at dække over forældre der drikker. De skal bære ansvaret i hjemmet.
Alkoholikeren selv lever et liv i helvede, med fornedrelser og ingen livskvalitet.
Ødelægger hele sin familie, hvis en sådan haves. Vågner op af sin brandert og bliver øjeblikkeligt ramt af skyldfølelse. Griber flasken for at dulme symptomerne, og så kører det igen. Med samme resultat.
Mennesker vender dem ryggen og fordømmer dem. Ingen respekterer en alkoholiker. Job, familie, selvrespekt og alle andre værdier forsvinder.
Den hyggelige middag fredag aften med god mad og et par glas vin, forsvinder.
Børnene får traumer, når far eller mor nærmer sig flasken. Forbinder det på ingen måde med hygge og glæde, men kryber ind i sig selv af angst.
Alt forsvinder i sprittens tåger. Hjem, familie og job. Og til sidst sidder du på bænken og stiller dit drikkeri til offentlig skue.
Tror I, det er rart at være pårørende?
De pårørende, der gennem løgn og fortielser, har forsøgt at dække over problemet. Alkoholikeren har en alvorlig sygdom, og behøver alt andet end fordømmelse. Men har sådan en familie 40.000-60.000 til en behandling? Det kan jeg forsikre alle for, de ikke har.
Problemet er langt større end rygningen.
Alkoholisme rammer ikke kun en person, men rigtig mange. Og alle er skadet for livet.
Men vi bruger al energien på at stoppe rygerne, mens vi helligt holder hovedet på skrå.
Jeg ved, at nogle vil sige: Har du ikke selv været alkoholiker? Svaret er nej.
Men har ofte fået en tår over tørsten, men aldrig været afhængig.
Når man er det, er man alkoholiker.
Jeg vil ikke afskaffe al spiritus, men have mere fokus på et moderat forbrug. Et forbrug, der kan bringe gode timer i festligt lag.
Alkohol er et problem i alle samfundslag.
Men med den forskel, at direktøren af sit firma får et tilbud om behandling på firmaets regning.
Arbejderen får en fyreseddel og ønskes fortsat god tur ned ad samfundets stige.
Få adgang første måned for kun 49 kr.
Prøv Nordjyske nuAllerede abonnent? Log ind
Abonnementet giver adgang til Nordjyske.dk og fornyes automatisk til 109 kr. pr. måned og er uden binding.