DEBAT Limfjordsforbindelse

Ja til et tredje rør ved Limfjordstunnelen

Dette er et debatindlæg: Indlægget er alene udtryk for skribentens holdning. Alle indlæg skal overholde straffelovens og de presseetiske regler. Du er også velkommen til at sende en mail med din mening til os.

Af Allan Norré Pedersen, fungerende formand, SF Aalborg, Kjellerupsgade 21B 1. tv, 9000 Aalborg, allan.norre@gmail.com

FORBINDELSE:29 pct. ønsker en motorvej over Egholm. 53 pct. ønsker et ekstra rør nær den nuværende tunnel. 12 pct. har ingen præference. 6 pct. ved ikke. Sådan ser tallene ud, hvis man spørger borgerne i Aalborg Kommune.

De kan nemlig godt se, at et tredje rør giver bedst mening, da det løser flaskehalsproblemet i tunnelen og sikre fremtidens passage over/under fjorden.

En anden fordel ved et tredje rør er muligheden for intelligent trafikstyring.

Man vil kunne åbne to rør i sydgående retning, når der er behov og vende trafikken, når den går nord på igen.

Ligeledes kan trafikken glide i de to rør, hvis der sker et uheld.

Imens kan det tredje rør lukkes, og der kan ryddes op hurtigt og sikkert.

Lige nu bygges der et super sygehus i Aalborg Øst, der sker en stor erhvervsmæssig udvikling og Aalborg Universitet udvider ligeledes. Dermed er der et stigende behov for bedre trafikafvikling. Noget et tredje rør kan dække.

En Egholm-forbindelse løser ingen af ovennævnte problematikker. Vi kan jo ikke teleportere bilerne fra øst til vest, når der sker uheld eller andet.

Vejdirektoratet siger selv, at en Egholm-forbindelse kun aflaster tunnelen med 17 pct..

Det er altså forsvindende lidt i det store billede, hvor trafikken stiger med to pct. om året (en udvikling vi i øvrigt skal have stoppet på anden måde). Dermed vil Egholmforbindelsen være forældet inden den overhovedet er bygget.

Egholm-forbindelsen koster godt og vel det dobbelte af et tredje rør. Og her er der ikke tænkt lyddæmpning ind. Altså får vi en motorvej i den vestlige del af Aalborg Kommune uden lyddæmpning.

Enhver, der kender lidt til nordjyske vejrforhold, vil vide, at det betyder et lydinferno ind over hele den vestlige del af Aalborg Kommune.

I forhold til lyddæmpning i den østlige del af Aalborg, har jeg ladet mig fortælle, at man med ny teknologi faktisk kan dæmpe lyden, når der bygges et tredje rør. Faktisk til et lavere niveau end vi har i dag. Og stadig billigere end Egholmforbindelsen.

Et andet yderligere minus ved Egholm-forbindelsen er, at den kun er koblet på E39 nord for fjorden.

Dermed vil hele den østlige del af Vendsyssel ingen gavn få af den.

Summa summarum kan vi få en bedre og billigere løsning med et rør tæt på de nuværende. Til gavn for hele Nordjylland og til gavn for naturen.

Kom nu, politikere, valget er ikke svært. Lad os stå sammen om et tredje rør i stedet for at trække tingene i langdrag.

Lad os i det mindste få opdateret den forældet VVM-redegørelse med alle fakta og ikke kun for Egholmforbindelsen som der er lagt op til.

Vi skal jo træffe beslutninger på et oplyst grundlag, og der er altså løbet meget vand igennem Limfjorden siden den nuværende VVM-redegørelse blev lavet

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.