Jeg er så vred – sygeplejersker bliver ikke værdsat
Opdateret 20. maj 2022 kl. 12:07
Af Ester Harpøth,sygeplejerske, Haslevangsvej 1M, 8210 Århus V, esterogjens@gmail.com
Uh, hvor er jeg gal.
Jeg er så gal, at jeg ikke kan sove om natten.
Hvad er det for et samfund, vi har, der i den grad prioriterer tørre tal over mennesker?
Hjemmehjælpere står tit i lort, tis og bræk. Ikke misundelsesværdigt.
Alligevel yder de kærlig pleje og omsorg til vores syge og ældre til en ringe løn.
Sygeplejersker har en meget længere uddannelse, ansvar og kompetencer. Men heller ikke det værdsættes.
Jeg er sygeplejerske med 35 års erfaring, intensiv uddannelse, akutuddannelse og mange efteruddannelser.og har en timeløn på 197 kr.
Min mand er ingeniør. Jeg er bedre til hovedregning end ham og knokler meget hårdere på mit arbejde end ham. Alligevel får han det dobbelte i løn. Og ja, de 197 kr. er inkl. diverse tillæg for erfaring m.m., dertil kommer en ”fed” pension på 13,5 pct, Men det er kun af grundlønnen vel at mærke.
Det glemmer drengene i Cepos i deres regnestykker, særlig gode til at regne er de ikke. Og jeg tør æde min gamle hat på at nyuddannede fra Copenhagen Business School får en højere løn end end mig med 35 års erfaring. og hvorfor er det sådan?
Til professor Emeritus dit og dat, der mener, at rødstrømperne allerede i 70’erne sørgede for ligeløn, så er det ganske rigtigt, at for 100 år siden fik en mandlig arbejder det dobbelte af en kvindelig for det samme arbejde.
I dag får en mandlig sygeplejerske ligeså lidt som en kvindelig og en kvindelig ingeniør ligeså meget som en mandlig, men det ændrer ikke på at der er stor forskel på de forskellige faggrupper. For at komme ind på ingeniørstudiet skal man have et gennemsnit lige over dumpekarakter. For at komme ind på jordemoderuddannelsen skal man have omkring 11 i snit. Jordemødre er nogle af de klogeste der findes, alligevel har de den ringeste løn. Hvad er det for et menneskesyn vi udviser som samfund? Jeg græmmes.